نقش کرسی های نظریه پردازی در فرآیند حکمرانی علم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حوزه علم، فناوری و نوآوری به عنوان یکی از مهمترین حوزههای مسائل عمومی است و تدوین الگوها و فرایندهای حکمرانی مطلوب در این عرصه، همواره مورد توجه تصمیم گیران بوده است. با توجه به تجربه کشورها در زمینه حکمرانی علم، فناوری و نوآوری، بررسی جایگاه نظریه پردازی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در تحقق حکمرانی مطلوب علمی خصوصاً در علوم انسانی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر در تلاش است با اتخاذ رویکرد کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون که به دنبال خروجی مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر مرتبط با مسئله تحقیق است، به این پرسش ها پاسخ دهد که آیا کرسی های نظریه پردازی می تواند در فرایند حکمرانی علم در کشور مؤثر باشد؟ کرسی های نظریه پردازی چه کارکردهایی در فرآیند حکمرانی علم دارد؟ در کدام بخش از ساختار حکمرانی کشور، می توان از نتایج کرسی های نظریه پردازی بهره مند شد؟ یافته های تحقیق بیانگر آن است که نتایج کرسی های نظریه پردازی می تواند در فرایند حکمرانی علم مؤثر واقع شود و در این خصوص 6 کارکرد شناسایی شد که عبارتند از: کارکرد مبنایی و زمینه ای نظریه پردازی، هماهنگ سازی حوزه های تخصصی، جهت دهی اخلاقی، اصلاح فرایندها، حل مسأله و نتیجه گرایی، رصد و ارزیابی فرایندها.The role of theorizing Forums in the science governance process
The field of science, technology, and innovation is one of the most important areas of public issues, and the compilation of optimal governance patterns and processes in this field has always been the focus of decision-makers. Considering the experience of countries in the area of governance of science, technology, and innovation, it is of great importance to examine the position of theorizing as one of the important components in realizing desirable scientific governance, especially in the humanities and social sciences. The current research is trying to answer these questions by adopting a qualitative approach based on the theme analysis method, which seeks the output of basic, organized, and inclusive themes related to the research problem, whether theorizing Forums can be effective in the process of science governance in the country. What functions do theory Forums have in the science governance process? In which part of the country's governance structure can we benefit from the results of the theorizing Forums? The findings of the research show that the results of the theorizing Forums can be effective in the process of science governance. In this regard, 6 functions were identified, which are: the basic and contextual function of theorizing, coordination of specialized areas, ethical orientation, process modification, problem-solving and result orientation, monitoring and evaluation of processes.