آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

مقدمه: ظهور کووید-۱۹ تأثیر روانشناختی بسیاری بر روی نوجوانان دارد که یکی از آنها افسردگی ، اضطراب و استرس است و تأثیرات جسمی و روانی را به همراه آورده است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اضطراب و افسردگی در دانش آموزان شهر سنندج در اپیدمی ویروس کووید-۱۹ در سال ۱۴۰۱ می باشد. روش: این مطالعه به شیوه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر سنندج در سال ۱۴۰۱ با حجم نمونه ۲۷۰ نفر و دامنه سنی ۱۳-۱۵ سال بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه DASS-21 استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS-24 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب ۳.۳۹ ± ۱۴.۶۸، ۲.۹۹ ±۱۴.۵۶ و ۲.۹۸۹ ±۱۴.۷۴ بود. بین میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس با زمان خواب، مدت زمان فعالیت روزانه و شاخص توده بدنی ارتباط معنی داری وجود دارد (۰.۰۵>P). همچنین بین جنسیت، سابقه ابتلا به کووید- ۱۹ در دانش آموز و خانواده آنها ، داشتن فعالیت روزانه و وضعیت اقتصادی با میانگین نمره افسردگی، اضطراب، استرس ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (۰.۰۵> P). نتیجه گیری: شیوع پاندمی کوید-۱۹، باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و استرس در دانش آموزان می شود. این پدیده زمانی که که بچه ها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید می یابد. با افزایش میزان شیوع کووید- ۱۹، سطح اضطراب، استرس و افسردگی نیز افزایش می یابد. بنابراین، افزایش آگاهی عمومی از این بیماری و ارائه برنامه های مثبت روانشناختی می تواند اضطراب را در جامعه کاهش دهد.

Prevalence of Stress, anxiety, depression in Students of Sanandaj in the epidemic of Covid-19 virus in 2022

Introduction: The emergence of Covid-19 has many psychological effects on teenagers, one of which is depression, anxiety and stress, and it has brought physical and psychological effects. Aim: The purpose of this study is to investigate the prevalence of anxiety and depression in students of Sanandaj city during the epidemic of the Covid-19 virus in 1401. Method: This study was conducted in a cross-sectional descriptive analytical way. The studied population included all middle school students of Sanandaj city in 1401 with a sample size of 270 people and an age range of 13-15 years. DASS-21 questionnaire was used to collect data. The data was analyzed using SPSS-24 software. Results: The results of the study showed that the average scores of depression, anxiety and stress were 14.68 ± 3.39, 14.56 ± 2.99 and 14.74 ± 2.989, respectively. There is a significant relationship between the mean score of depression, anxiety and stress with sleep time, duration of daily activity and body mass index (P<0.05). Also, there is a statistically significant relationship between gender, history of covid-19 in the student and their family, having daily activities and economic status with the average score of depression, anxiety, stress (P>0.05). Conclusion: The outbreak of the Covid-19 pandemic causes anxiety, depression and stress in students. This phenomenon is intensified when children are confined at home and do not have outdoor activities. As the spread of covid-19 increases, the level of anxiety, stress and depression also increases. Therefore, increasing public awareness of this disease and providing positive psychological programs can reduce anxiety in society

تبلیغات