بررسی تأثیر بازی های آموزشی بر اساس مدل برنامه ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت های خودیاری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر بازی های آموزشی بر اساس مدل برنامه ریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارت های خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آن ها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارت های خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی های آموزشی بر اساس مدل برنامه ریزی چندبعدی بر کاهش مؤلفه های اضطراب (ترس از جراحت های جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیم یافته، وسواس-بی اختیاری) تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازی های آموزشی بر اساس مدل برنامه ریزی چندبعدی بر بهبود مهارت های خودیاری تأثیر مثبت و معناداری داشت؛ بنابراین با توجه به یافته ها پیشنهاد می گردد که بازی های متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامه ریزان دوره پیش دبستانی طراحی شود.Investigating the Effect of Educational Games based on the Multidimensional Planning Model on Reducing Anxiety and Improving Self-Help Skills
The purpose of this study was to investigate the effect of educational games based on the multidimensional planning model on reducing anxiety and improving self-help skills of preschool learners. The current research method was semi-experimental. The statistical population included all children referred to preschools in the cities of Kohgiluyeh and Boyer Ahmed, of which 40 people (20 control group and 20 experimental group) were selected using cluster sampling method. Data collection tools were the Spence Children's Anxiety Inventory-Parent Version and the State University Self-Help Skills Scale (1992). SPSS software and covariance analysis were used for data analysis. The results showed that educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on reducing anxiety components (fear of physical injuries, social phobia, generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder). Also, educational games based on the multidimensional planning model had a positive and significant effect on improving self-help skills. Therefore, according to the findings, it is suggested that various games with educational applications and based on multidimensional planning be designed by preschool planners.