آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مهارت های مثبت اندیشی و تعارضات بین فردی فرزندان طلاق انجام شده است. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل فرزندان طلاق در مؤسسه خیریه دارالاکرام قم بود. نمونه آماری این پژوهش از 30 نفر تشکیل شده بود که به روش هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند. جهت جمع آوری داده های این پژوهش از پرسشنامه های مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی و همچنین پرسشنامه تعارض بین فردی جن استفاده شد. سپس درمان طبق پروتکل درمان شناختی و رفتاری ارائه شده توسط بک، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. سپس از دو گروه پس آزمون گرفته شد. و بعد از جمع آوری اطلاعات آماری برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر مهارت های مثبت اندیشی و تعارضات بین فردی در فرزندان طلاق، اثربخش بود. همچنین، با توجه به نتایج پیشنهاد می گردد دوره های درمان شناختی رفتاری جهت کاهش تعارضات بین فردی فرزندان طلاق در مراکز مشاوره و مدارس توسط روان شناسان و مشاورین برگزار گردد.

The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Positive Thinking Skills and Interpersonal Conflicts in Children of Divorce

This research was conducted with the main purpose of investigating the effectiveness of cognitive behavioral therapy on positive thinking skills and interpersonal conflicts in children of divorce. The research design was semi-experimental (pre-test and post-test). The statistical population of the present study included all the children of divorce who referred to Darala Karam charity institution in Qom city in the spring of 1402. The sample size was targeted, 30 people were selected from the statistical population, who were randomly assigned to two experimental and control groups. Ingram and Visnicki's positive thinking questionnaire and Jen's interpersonal conflict questionnaire were used to collect data. Then cognitive behavioral therapy according to Beck's cognitive and behavioral therapy protocol during 8 sessions of 90 minutes (once a week) was provided to the experimental group and the control group did not receive any intervention. After the meetings, a post-test was taken from the two groups. The results of the multivariate covariance analysis test showed that cognitive behavioral therapy is effective on positive thinking skills and interpersonal conflicts in children of divorce. According to the results of the research, it is suggested that cognitive behavioral therapy courses be held by counselors in counseling centers and schools in order to reduce the interpersonal conflicts of children of divorce.

تبلیغات