"بدون تردید سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدیدهای گسترده ملی، منطقهای و بینالمللی روبهرو هستند و تضمین و تداوم حیات و بقای سازمانها نیازمند یافتن راه حلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات، فرایندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. از این رو سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. کارآفرینی سازمانی، شامل پرورش رفتارهای کارآفرینانه در سازمان است که در آن، سازمان شرایطی را فراهم میکند تا کل سازمان و کارکنان آن از روحیه کارآفرینی برخوردار شوند.
این مقاله درصدد شناسایی موانع کارآفرینی سازمانی است و تلاش دارد تا ضمن درنظرگرفتن نکات مطروح در رویکرد فرای، وسپر و سایر صاحبنظران، با نگاهی جامعتر و با توجه به عوامل اثرگذار به بررسی موانع کارآفرینی سازمانی بپردازد. موانعی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، شامل فرهنگ سازمان، نحوه کنترل در سازمان، توجه به سودهای کوتاهمدت و بلندمدت و شیوههای تشویق و ارائه پاداش است. نتایج بهدستآمده بر اساس آزمونهای تی اسیتودنت، آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون معناداری بتا در رگرسیون خطی، حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی محافظهکارانه، توجه به سودهای کوتاهمدت، اعمال کنترل شدید و شیوههای نادرست تشویق و ارائه پاداش، از موانع اساسی کارآفرینی سازمانی به شمار میروند."