آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

مکالمات مجرای اصلی شکل گیری تغییرات سازمانی هستند که می توانند آهنگ پیاده سازی برنامه های تغییر را تسریع کرده یا کند و نامطلوب سازند و در نتیجه توفیق یا شکست برنامه های تغییر سازمانی را رقم بزنند. از این منظر یک برنامه تغییر سازمانی زمانی از آهنگ پیاده سازی مناسبی برخوردار است که گذری هموار از چهار سطح مکالمات ابتکاری، تفاهمی، عملکردی، و خاتمه دهنده داشته باشد. با این حال بروز هر نوع مانع ذهنی و زبانی در روند شکل گیری مکالمات تغییر فوق منجر به عدم پیاده سازی مطلوب این برنامه ها در زمان مقرر و تجربه آهنگ تغییرات کند و ناموفق در سازمان می شود. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل موثر در تحقق بهنگام و موفق یا دیرهنگام و ناموفق اجرای برنامه های تغییر در بستر مکالمات سازمانی در هلدینگ آموزشی سبحان است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که برای جمع آوری داده از ترکیب فنون کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده مشارکتی و تحلیل اسناد و برای تحلیل داده از تحلیل مضمون بهره می برد. مشارکت کنندگان کلیه دست اندرکاران و افراد دخیل در دو برنامه تغییر هلدینگ آموزشی سبحان هستند. یافته ها نشان می دهد مکالمات عملکردی و سپس تفاهمی بیشترین حجم مکالمات تغییر و در نتیجه، اثرگذاری را در کندسازی آهنگ پیاده-سازی تغییرات به خود اختصاص می دهند. همچنین یافته ها نشان می دهد بیشتر موانع ذهنی و زبانی شکل گیری مکالمات موثر تغییر در سطح مکالمات تفاهمی روی می دهند اما مکالمات عملکردی حجم بیشتری از مکالمات تغییر را به خود اختصاص داده و نقش مهم تری در پیشبرد برنامه های تغییر دارند.

The Investigation of Implementation’s Speed of Change Programs in the Light of Organizational Conversations

Conversations are the main channels for the formation of organizational changes that can speed up or slow down the speed of change implementation and thus determine the success or failure of organizational change programs. From this viewpoint, an organizational change program has a suitable implementation speed when it has a smooth passage through the four levels of initiative, understanding, performance, and closure conversations. However, the occurrence of mental and linguistic barriers in the process of formation of the change conversations leads to the failure of the desired timely implementation of these programs. Based on this, the aim of the current research is to explore the effective factors in timely and successful or late and unsuccessful implementation of change programs in the context of organizational conversations in Soban Educational Holding. This research is a qualitative study that uses a combination of qualitative techniques of semi-structured interviews, participatory observation, and document analysis to collect data, and uses thematic analysis to analyze the data. The participants are all the organizational members involved in the two change programs of Soban Educational Holding. The findings show that performance and then understanding conversations account for the largest volume of change conversations and, slowing down the speed of change implementation. Additionally, the findings show that most of the mental and linguistic barriers to the formation of effective change conversations occur at the level of understanding conversations, but performance conversations occupy a larger volume of change conversations and thus, play a more important role in advancing the changes.

تبلیغات