آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر روایی، پایایی و ساختارعاملی مقیاس 16 آیتمی خیال پردازی ناسازگارانه در جامعه ایرانی بود. روش: پژوهش در زمره پژوهش های توصیفی و همبستگی بود. نمونه شامل 300 نفر از دانشجویان بود که به شیوه نمونه گیری آنلاین گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی واگرا و همگرا از مقیاس تجارب تجزیه ای و پرسشنامه پذیرش و عمل - نسخه دوم استفاده شد. برای استخراج نتایج، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در این پرسشنامه سه عامل شامل خیال بافی مداخله گر، خیال بافی پایدار، خیال بافی وابسته را در جمعیت دانشجویان ایرانی آشکار کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که الگوی سه عاملی از برازش قابل قبولی برخوردار است. میزان آلفای کرونباخ برای عامل اول برابر با 90/0، عامل دوم برابر با 86/0، عامل سوم برابر با 79/0 و کل پرسشنامه برابر با 93/0 به دست آمد. بین سه عامل پرسشنامه و نمره ی کل خیالبافی ناسازگارانه با پذیرش و عمل رابطه ی معکوس و معنی دار وجود دارد که این حاکی از روایی واگرای این ابزار است. همچنین بین سه عامل پرسشنامه و نمره ی کل خیالبافی ناسازگارانه با مؤلفه های فراموشی تجزیه ای، مسخ شخصیت و واقعیت و جذب و تخیل رابطه ی مستقیم و معنی دار وجود دارد که این حاکی از روایی همگرای ابزار پژوهش حاضر است. نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه خیال بافی ناسازگارانه از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی در جامعه دانشجویان ایرانی برخوردار است و می تواند ابزار مفیدی برای ارزیابی خیال بافی ناسازگار باشد.

متن

Daydreaming Scale (MDS-۱۶) in an Iranian Sample

Introduction: The purpose of this study was to examine the reliability, validity, and factor structure of the Maladaptive Daydreaming Scale (MDS–۱۶) in an Iranian Sample. Method: In a descriptive-correlational study a sample of ۳۰۰ students was selected by an online snowball sampling method. In order to assess the divergent and convergent validity, the Dissociative Experiences Scale II (DES-II) and Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II) were used. Cronbach's alpha coefficient, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and Pearson's correlation were used. Results: The results of exploratory factor analysis in this questionnaire revealed three factors including Interferer daydreaming, Stubborn daydreaming, and Dependent daydreaming in the Iranian student population. Confirmatory factor analysis also showed that the three-factor model has an acceptable fitness. Cronbach's alpha for the first factor was ۰.۹۰, the second factor was ۰.۸۶, the third factor was ۰.۷۹ and the whole questionnaire was ۰.۹۳. A significant negative relationship was found between the three factors of the questionnaire and the total score of daydreaming with acceptance and practice, which indicates the divergent validity of this scale. A direct and significant relationship was also evident between the three factors of the questionnaire and the total score of Maladaptive Daydreaming with the components of Dissociative amnesia, Depersonalization/ Derealization, and Absorption/Imaginative Involvement which indicates the convergent validity of the tool. Conclusion: the Persian version of the Maladaptive Daydreaming Scale has acceptable psychometric properties in the Iranian student community and could be a useful questionnaire in evaluating Maladaptive Daydreaming.

تبلیغات