آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

هدف: در این پژوهش، تحلیل یک مسئله قیمت گذاری در زنجیره تأمین دوسطحی، متشکل از یک تولیدکننده و چندین خرده فروش با کانال های توزیع سنتی، الکترونیک و همه کاره، شامل «خرید برخط، دریافت در فروشگاه»، «خرید برخط، تحویل در منزل» و «سفارش در فروشگاه، تحویل در منزل» بررسی شده است. همچنین یک تابع تقاضای وابسته به قیمت کالا، سیاست مرجوعی در کانال برخط و مدت زمان تحویل توسعه داده شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی یک مسئله قیمت گذاری با در نظر گرفتن کانال های توزیع متنوع در حالت تک پریودی تک محصولی و ارائه رویکرد حل مطلوب و قابل استفاده در مسائل واقعی، به عنوان ابزار تصمیم گیری است. همچنین، بررسی تأثیر عوامل مختلف بر میزان متغیرهای تصمیم و سود کل زنجیره تأمین جزء اهداف پژوهش است. روش: مسئله به صورت یک مدل برنامه ریزی غیرخطی مدل سازی و با استفاده از نرم افزار گمز کدنویسی و اجرا شده است. همچنین چند مثال عددی، به منظور بررسی اثر تغییر برخی پارامترها بر مقادیر متغیرهای تصمیم، تقاضا و سود زنجیره تأمین حل شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که دو پارامتر حساسیت قیمتی تقاضا و حساسیت مرجوعی تقاضا، بر متغیرهای تصمیم، از جمله قیمت فروش خرده فروشان، قیمت مرجوعی، مدت زمان تحویل و سود کل زنجیره تأمین تأثیر شدیدی دارند. نتیجه گیری: این پژوهش رویکردی یکپارچه را برای ارزیابی تأثیر تصمیم های قیمت گذاری و سیاست مرجوعی در زنجیره تأمین پیشنهاد می کند. بنابراین مطالعه حاضر می تواند راهنمایی اثربخش، به منظور تصمیم های عملیاتی شرکت ها، برای استفاده هم زمان از تصمیم های قیمت گذاری، سیاست مرجوعی و زمان تحویل باشد؛ به گونه ای که خرده فروش الکترونیک می تواند تصمیم های عملیاتی خود را در خصوص به کارگیری سیاست مرجوعی کالا باتوجه به تحلیل های ارائه شده اتخاذ کند.

Evaluating a Pricing Model in a Two-level Supply Chain by Integrating Traditional and Modern Channels with the Return Policy

Objective: Among the issues that have recently received more attention from many researchers in the multi-channel supply chain stands the supply chain considering the omnichannel distribution channel. This study analyzes a pricing problem in a two-level supply chain consisting of a manufacturer and several retailers as well as traditional, electronic, and omnichannel. The omnichannel includes "Buy-Online-Pick-Up-in-Store", "Buy-Online-Deliver-to-Home", and "Order-in-Store-Deliver-to-Home" has been studied. In addition, a demand function dependent on product price and return policy, as well as delivery time for products are developed. Additionally, it is assumed that the supply chain experiences demand leakage from channels with higher prices and longer delivery periods to channels with lower prices and shorter delivery periods. Accordingly, the present study aims to investigate and evaluate a pricing model considering the omnichannel in the case of single-period single-product and also providing a solution approach with valuable performance. Furthermore, this solution method can be applied to real problems as a helpful decision-making tool. Also, investigating the impact of various factors on the number of decision variables and the profit of the entire supply chain is part of the research objectives. Methods: The problem is formulated as a non-linear mathematical programming model and coded and implemented using GAMS software. Furthermore, several numerical examples have been presented to investigate the effect of changes in some parameters on the values of decision variables, retailers' demand, and the total profit of the supply chain. Results: The results show that the two parameters of price sensitivity of demand and return sensitivity of demand have a critical impact on supply chain decision variables. These variables include the retailer's sales price, return price, delivery time, and total supply chain profit. This means that with the increase of demand return sensitivity parameter, the selling price of retails and the return price increase, and this parameter has a critical effect on the omnichannel. Conclusion: This research proposes an integrated approach to evaluate the impact of pricing decisions and return policies in different retail channels in the supply chain. Therefore, the results of the present study can be used as a useful guide for the operational decisions of companies in terms of simultaneous use of pricing decisions, product return policy, and delivery time. Accordingly, online retailers can make operational decisions regarding the application of the product return policy according to the presented analysis. In addition, this study creates an excellent opportunity for retailers to review their performance and make decisions about applying this policy to their business. Consequently, considering the improvement of the consumer experience in the omnichannel, this research can be a guide for consumers to use the retail integration services of the omnichannel.

تبلیغات