آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: مطالعه میزان همگونی برچسب های اجتماعی با سرعنوان های موضوعی می تواند به غنی تر شدن ابرداد ه ها و دسترسی موضوعی به منابع کمک کند. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی- نظری و روش پژوهش تحلیل محتوا است. در این پژوهش با استفاده از روش سیاهه برداری و تحلیل محتوا، میزان مطابقت دقیق، تقریبی، نسبی و عدم مطابقت برچسبهای اجتماعی کتابهای موجود در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در سایت کتابراه با سرعنوان های موضوعی فارسی بررسی شد. یافته ها: میزان مطابقت دقیق سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی به طور متوسط 22 مورد، میزان مطابقت تقریبی سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی به طور متوسط 36 مورد، میزان مطابقت نسبی سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی به طور متوسط36 مورد و میانگین عدم تطابق سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی به طور متوسط 116مورد است. طبق یافته ها، میزان مطابقت دقیق سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی پایین ترین حد را دارد و عدم تطابق بیشترین میزان را داراست. این پژوهش نشان داد که میانگین عدم تطابق سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی حتی بیشتر از مجموع سه نوع تطابق دقیق، نسبی و تقریبی است. در نتیجه میزان همگونی سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی پایین است. بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاض ر نشان داد که میزان همگونی سرعنوان های موضوعی با برچسب های اجتماعی پایین است بنابراین این دو روش می توانند مکمل هم باشند و فهرستنویسی ترکیبی را که شامل سرعنوان های موضوعی و برچسب های اجتماعی است بوجود آورند.

The amount of homogeneity of Persian subject headlines with users' social tagging

Objective: Studying the relevance of social tags to thematic headings can help enrich resources and make them more accessible to resources. Methodology: The present research is applied-theoretical type and research method . For data gathering Kitabrah website with Persian subject headings was determined. Results: The exact matching of subject headings with social tags averaged 22 items, the approximate matching of subject headings with social tags averaged 36 items, the relative matching of thematic headings with social tags averaged 36 social items, and the average matching titles did not match the title. The average is 116. The exact matching of subject headings with social labels is the lowest and the most inconsistent. This study showed that the average non-compliance of subject headings with social labels is even higher than the sum of the three types of exact, relative and approximate matching. The relevance of thematic titles to social labels is low. Discussion and conclusion: Current research revealed that the degree of conformity of thematic headings with social labels is low. Therefore, these two methods can complement each other and create a hybrid cataloging that includes subject headings and social tags. The low level of conformity of thematic headings with social tags confirms the results of backgrounds and writings that have compared the social tags of books with the thematic headings of the Library of Congress.

تبلیغات