رابطه استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: تعیین رابطه ی استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که4976نفر هستند و حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 354 نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه فناوری سیار اسلانبای (2008) با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه راهبردهای حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) با ضریب پایایی 77/0 است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، شاپیرو-ویلک، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها: سهم استفاده از فناوری سیار5/3% راهبرد خلاقیت، 8/3%راهبرد اعتماد،6/4% راهبرد گرایش، 4/4% راهبرد درماندگی، 4/3% راهبرد مهارگری، 4/2% راهبرد اجتناب و در نهایت 9/3% تغییرات راهبردهای حل مسئله در دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از طریق استفاده از فناوری سیار قابل تبیین بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که با اطمینان 95 درصد بین استفاده از فناوری سیار با راهبردهای حل مسئله در دانشجویان رابطه وجود دارد که برابر با 204/0 واحد است.The relationship between the use of mobile technology and problem-solving strategies in students of the Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran North Branch
Objective: Determining the relationship between the use of mobile technology and problem solving strategies among students of the Faculty of Humanities, Islamic Azad University- Tehran North Branch. Method: The present applied research is descriptive and correlational. The statistical population of the study is all students of the Faculty of Humanities of Islamic Azad University-Tehran North Branch, which were 4976 students. The sample size according to Morgan table was estimated to be 354 who were selected by stratified random sampling. Data collection tools are Slanbay (2008) Mobile Technology Questionnaire with a reliability coefficient of 0.81 and Cassidy and Lang (1996) Questionnaire of Strategies Smirnov, Shapiro-Wilk, Pearson correlation coefficient and regression tests were used to analyze the data. Results: The share of using mobile technology is 3.5% creativity strategy, 3.8% trust strategy, 4.6% orientation strategy, 4.4% helplessness strategy, 3.4% inhibition strategy, 2.4% avoidance strategy, and finally 3.9% of changes in problem solving strategies in students of the Faculty of Humanities of Islamic Azad University- Tehran North Branch can be explained through the use of mobile technology. Conclusion: The results showed that with 95% confidence, there is a relationship between the use of mobile technology and problem solving strategies in students, which is equal to 0.204 units.