آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: نگاشت دانش مدیریت دانش بر پایه پایان نامه های فارسی پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) برای شناسایی حوزه های مدیریت دانش است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش پیمایشی است. پیشینه های مدیریت دانش در ایران بر پایه پایان نامه های فارسی موجود پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) چهار دهه؛ پیش از دهه 60، دهه 60، دهه 70، و دهه هشتاد مرور نظام مند و تحلیل شد. در تحلیل دو روش تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا انجام شد. در تحلیل اسنادی از روش سرشماری با فیش و جست وجو در پایگاه (گنج) پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با کلیدواژه «مدیریت دانش» واژگان کلیدی موجود در عنوان، کلیدواژه، چکیده، و فهرست مندرجات تمام پیشینه های مرتبط با موضوع شناسایی شد. با غربالگری تکراری ها حذف شد. با ارزیابی 357 پیشینه در ایران انتخاب شد. در تحلیل محتوا، روش ترسیم نگاشت دانش استفاده شد. پیشینه ها در نرم افزار اکسل کدگذاری شد. پیشینه ها با روش هم رخدادی کلمات آمده در عنوان، کلیدواژه، چکیده، و فهرست مندرجات تحلیل شد. با نرم افزار ایکس ماند نگاشت دانش ترسیم شدند. یافته ها: 21 حوزه مدیریت دانش شناسایی و ترسیم شد. مدیریت، کسب و کار، و فناوری بیشترین سهم موضوعی پژوهش ها را دارد. کمترین  موضوع ها نگهداری دانش، مهندسی دانش، بازنمایی دانش، و اندازه گیری دانش است. نتیجه گیری: مدیریت دانش در دهه هشتاد مورد پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. ترسیم گرافیکی مدیریت دانش در ایران وضعیت پژوهش های این حوزه را نشان داد. مصورسازی جنبه های گوناگون پژوهش های مدیریت دانش، در پژوهش های آتی و برنامه ریزی برای توسعه متوازن حوزه های مدیریت دانش و ارتقای کمی و کیفی پژوهش های تولید شده این حوزه موثر است.

Knowledge management mapping in Iran Based on Persian dissertations available in the Iranian Scientific Database (GANJ) during (1941-2010)

Objective : Knowledge management knowledge mapping is based on Persian dissertations of Iran Scientific Database (GANJ) to identify areas of knowledge management. Methods : The research is applied and survey method. Background of knowledge management in Iran based on Persian theses available in the Iranian Scientific Database (GANJ) for four decades; Prior to the 1950s, 1960s, 1970s 1980s, 1990’s and 00’s systematic review was analyzed. In the analysis, two methods of document analysis and content analysis were performed. In document analysis of the census method with a receipt and search in the database of Iran Research Institute of Information Science and Technology with the keyword "knowledge management" keywords in the title, keyword, abstract, and list of contents of all relevant backgrounds were identified. Duplicates were removed by screening. It was selected by evaluating 357 backgrounds in Iran. In content analysis, knowledge mapping method was used. Backgrounds were encoded in Excel software. Backgrounds were analyzed by the coordinated method of words in title, keyword, abstract, and table of contents. Knowledge mapping was drawn with X-Mind software. Results: 21 areas of knowledge management were identified and mapped. Management, business, and technology have the largest thematic share of research. The lowest topics are knowledge maintenance, knowledge engineering, knowledge representation, and knowledge measurement. Conclusion : Knowledge management was a case study of graduate students in the first decade of 2000. Graphic drawing of knowledge management in Iran showed the status of research in this field. Illustrating the various aspects of knowledge management research is effective in future research and planning for the balanced development of knowledge management fields and the quantitative and qualitative improvement of research produced in this field.

تبلیغات