نویسندگان: هاجر زارعی

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی مدیریت دانش فراتحلیل

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۸ - ۱۱۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف این پژوهش فراتحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در مقالات پژوهشی منتشر شده در ایران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه هدف پژوهش، مقالات منتشر شده در نشریات علمی و پژوهشی و همایشی های بین المللی و ملی است که از نظر روش شناسی، فرضیه ها، سوالات پژوهش و شیوه تحلیل داده ها، ملاک های مورد نظر در فراتحلیل را دارا بودند،  بدین ترتیب 63 مقاله شناسایی شد که از این تعداد  27 مقاله که ویژگی های مورد نظر را داشتند وارد  جامعه آماری گردید. روش تحلیل داده ها، فراتحلیل با استفاده از نرم افزارCMA2 جهت سنجش اندازه اثر فرضیه ها است. یافته ها: یافته های بدست آمده نشان داد در ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با 644/0، بعد ارتباطی493/0، و بعد ساختاری 416/0 در مدیریت دانش اثر گذار هستند. در ابعاد مدیریت دانش بعد کسب دانش با 287/0 کمترین و بعد عامل فرهنگی با 935/0 بیشتری رابطه را با سرمایه اجتماعی دارد و بیشترین اثر را از آن پذیرفته است. در مجموع مقدار اندازه اثر  سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش 645/0  است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش اثر گذار بوده، مقدار اثر هر یک از مولفه های سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش، و مقدار اثر سرمایه اجتماعی در هر یک از ابعاد مدیریت دانش متفاوت است.

Meta-analysis of the relationship between Social Capital and Knowledge Management

Objective : The purpose of this research is to determine the relationship between social capital and knowledge management in Iran. Methods: The present study is applied in a quantitative and survey method. The target community of research is the articles published in scientific publications and international and national conferences in Persian language. Articles that include methodologically, hypotheses and research questions, and the method of analyzing the assumptions of the criteria in the meta-analysis were chosen. So, 27 articles with the desired characteristics comprise the statistical population of the study. Data analysis is meta-analysis using CMA2 software to measure the effect size of the assumptions. Results: Findings in the size of the effect of 15 hypotheses show that in the dimension of social capital, cognitive dimension is 0.644, communication dimension is 0.493, and structural dimension with 0.416, respectively, in knowledge management. In the dimension of knowledge management, knowledge acquisition with 0.287 is the least and the later cultural factor with 0.935 more with social capital and accepts most of the work. In total, the size of the effect of social capital on knowledge management is 0.645. Conclusion : The results of this study indicate that all aspects of social capital affect knowledge management, the effect of each of the components of social capital on knowledge management, and the amount of social capital effect in each aspect of knowledge management is also different.

تبلیغات