آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: تعیین نگرش دانشجویان نسبت به سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش مدیریت اطلاعات.  روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشده و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش مدیریت اطلاعات تمامی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی ایران است. پایایی پرسش نامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون روایی محتوا و روایی سازه پرسش نامه و برازش مدل، از نرم افزار لیزرل استفاده و مشخص شد که پاسخ ها از برازش مطلوب برخوردار است. یافته ها: متوسط رتبه نگرش دانشجویان در مورد ضرورتِ وجوبی مفاهیم مرتبط با کارایی، اثربخشی، بهره وری و محتوای سرفصل دروس: مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی (در حد زیاد)؛ کتابخانه ها و جامعه اطلاعاتی (در حد زیاد)؛ روش تحقیق (در حد زیاد)؛ سمینار تحقیق (در حد متوسط)؛ آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی (در حد زیاد)؛ روش های بازنمایی اطلاعات (در حد زیاد)؛ ذخیره و بازیابی اطلاعات (در حد زیاد)؛ معماری پایگاه های اطلاعاتی (در حد متوسط)؛ نظام های اطلاعات مدیریت (در حد متوسط)؛ مدیریت دانش سازمانی (در حد زیاد)؛ و ارزشیابی نظام ها و خدمات اطلاعاتی (در حد متوسط) است. نتیجه گیری: دانشجویان مورد پیمایش، به نحو بارزی معتقدند که سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش مدیریت اطلاعات نیاز به بازنگری دارد.

Attitude of State and Islamic Azad universities' students toward the master's degree Syllabus in Knowledge and Information Sciences in the minor of Information Management

Objective: Determine the attitude of students toward the master's degree courses syllabus in Knowledge and Information Sciences in the minor of Information Management. Methods: This research has been done by analytical-survey method.Sampling has not been done in this study and the study population consist of the MA students in Knowledge and Information Sciences in the minor of Information Management all of the State and Islamic Azad universities of Iran. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient. To determine the validity of the questionnaire, in addition to content validity, structural validity was also used. Lisrel software was employed to determine the fitting of the model and it was found that responses has good fitting. Results: The average of ranking attitude of students regarding the necessity of concepts related to the effectiveness, efficiency and content of the Courses Syllabus are about Knowledge and Information Science Fundamentals (in top level), Libraries and Information Society (in top level), Research Methods  (in top level), Research Seminar (in intermediate level), Statistics in Knowledge and Information Science (in top level), Information Representation (in top level), Information Storage and Retrieval (in top level), Database Architecture (in intermediate level), Management Information Systems (in intermediate level), Organizational Knowledge Management (in top level), Evaluation of Information Systems and Services (in intermediate level). Conclusion: Surveyed Students believe clearly that the Courses Syllabus of the graduate course in Knowledge and Information Sciences in the minor of Information Management needs to be revised.

تبلیغات