آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز تدوین شده است.  روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی _تحلیلی، جامعه پژوهش 76 نفر کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه است. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه «بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز» که پایایی آن با محاسبه الفای کرونباخ (0/96) اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از شاخص های فراوانی، درصد میانگین و انحراف معیار در قالب جدول و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.  یافته ها: با توجه به بررسی های انجام شده، یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به متغیر های یافتن دانش (10/3) و به کارگیری دانش (03/3) بوده است و سایر متغیرها میانگینی کمتر از اندازه متوسط جامعه به خود اختصاص داده اند.  نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که امکان پیاده سازی مؤلفه های مدل بکویتز و ویلیامز در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیاز به توجه بیشتر به خصوص در اشتراک و ایجاد دانش دارد. اجرای این برنامه ها موجبات خدمات رسانی بهتر و به تبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد.

The feasibility of implementing knowledge management in Kermanshah academic libraries accordingto bukowitz & and William’s model

Goal : The purpose of this research isevaluating the feasibility of implementation of knowledge management in the collegiate libraries of Kermanshah city on the basis of Bukowitz and William’s model. Methodology :This research is a descriptive survey study and statistical population of research was a group of 76 librarians that were employed in the collegiate libraries of Kermanshah city and formed the whole population. The tool which used for data collecting was a questionnaire whose validity measure by Cronbach’s alpha as 0.96. In order to analyze data obtained from survey, indices of frequency, mean percentage, and standard deviation in the form of table were used as descriptive statistics, andone-sample t-test was used as inferential statistics. Results : According to surveys that conducted and results of this research showed that the highest average obtained for variables of “acquiring knowledge” (3.10) and “adopting knowledge” (3.03), and other variables record averages obtained averages lower than the average of population. Conclusion : Results of research showed that components of Bukowitz and William’smodelin the collegiate libraries of Kermanshah city are not in a desired situation and need planning and paying more attention, especially in the field of sharing and creating of knowledge. Implementing of these plans will leads in better service providing and consequently, facilitating of learning, education and research.

تبلیغات