ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان بر اساس استاندارد ایزو 11620 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عملکرد کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان بر اساس استاندارد ایزو 11620 است. روش پژوهش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، پیمایشی است. جامعه آماری، کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان شامل 29 نفر است. برای سنجش عملکرد کتابخانه، از پرسشنامه محقق ساخته براساس استاندارد ایزو 11620 به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد و برای آزمون فرضیه از آزمون های t استیودنت یک نمونه ای، تحلیل واریانس یک طرفه و دانکن استفاده شد، نرم افزار آماری مورد استفاده SPSS ویرایش 22 بوده است. یافته ها: عملکرد کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان از منظر منابع و زیرساخت ها با میانگین89/1، پایین تر از سطح متوسط است. عملکرد کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان از منظرکاربرد با میانگین 67/2، پایین تر از سطح متوسط است. همچنین از منظر کارآمدی با میانگین 18/2، عملکرد کتابخانه های دانشگاهی پایین تر از سطح متوسط است. کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان تنها از منظر پتانسیل ها و توسعه با میانگین 27/3، بالا تر از سطح متوسط بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان عملکرد کتابخانه های دانشگاهی شهر سمنان بر اساس استاندارد 11620 پایین تر از سطح متوسط است. آزمون فرضیه برای مقایسه عملکردها در ابعاد مختلف استاندارد نشان داد که از نظر عملکرد در شاخص منابع دسترسی و زیرساخت، کاربرد یا استفاده، و پتانسیل ها و توسعه تفاوت معناداری بین عملکرد کتابخانه های مورد بررسی وجود نداشت و عملکرد کتابخانه ها در زمینه منابع دسترسی و زیرساخت، کاربرد و پتانسیل ها و توسعه بین هر سه دانشگاه یکسان و ضعیف است.Performance Assessment of Semnan Academic Libraries based on standard 11620
Purpose: The main purpose of this study is to identify of the function of Semnan universities libraries based on ISO 11620.
Methodology: Survey was used as a research method and population of research was librarians of Semnan University includes 29 people. Research made questionnaire (based on the ISO 11620) was used for gathering data. And to test the hypotheses was used Student's t-tests a sample, one-way analysis of variance and Duncan.
Findings: Finding showed the performance of Semnan university libraries in terms of resources and infrastructure, with an average of 89/1, is below the average level. The performance in terms of application with an average of 67/2 is lower than the average level. Also in terms of the effectiveness of academic libraries field lower than the average level is 18/2. Semnan university libraries only in terms of potential and development are have been higher than average level (with average of 27.3).
Conclusion: The results showed that the performance of academic libraries in the city of Semnan based on ISO 11620 is lower than the average level. The standard hypothesis tests to compare the performance of different aspects revealed that in term of performance index access resources and infrastructure, application or use, and potential and development libraries investigated were no significant differences between the performances. And the library functions in the field of access resources and infrastructure, applications and potential development between the three universities is the same and weak.