آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

   هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی میزان انطباق وضعیت موجود کتابخانه های آموزشگاهی مقطع ابتدایی منطقه 5 تهران با استانداردهای کتابخانه های مدارس (ایفلا) به انجام رسیده است. روش پژوهش : این پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. از بین 120 مدرسه ابتدایی (دولتی) منطقه 5 شهر تهران، 30 کتابخانه آموزشگاهی به صورت در دسترس، شامل15 مدرسه پسرانه و 15 مدرسه دخترانه، انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ای محقق ساخته که از ویژگی های فنی (روایی و اعتبار) مناسبی برخوردار بود استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی، نظیر میانگین، فراوانی و درصد انجام شد. یافته ها : یافته های پژوهش حاکی از آن است که کتابخانه های مورد مطالعه فاصله خیلی زیادی با استانداردهای ایفلا دارد. نتایج در هفت بخش به صورت  زیر به دست آمد: رسالت و خط مشی (57 درصد)، فضا و تجهیزات (87/30 درصد) و مجموعه کتاب های موجود (78/47 درصد)، بودجه (38 درصد) و نیروی انسانی (کتابدارمتخصص33/3درصد)، خدمات و فعالیت ها (92/62 درصد) و ترویج خدمات و ارتقاء یادگیری (78/67 درصد). نتیجه گیری :  نتایج نشان داد که کتابخانه های آموزشگاهی در هیچ یک از بخش های مورد مطالعه در حد استانداردهای ایفلا نبوده، ولی بخش خدمات و ترویج و تبلیغ خدمات، وضعیت قابل قبولی نسبت به سایر بخش ها داشته و بخش نیروی انسانی، به دلیل وضعیت اسفناک آن نیازمند توجه خاصی است.

Assess the situation elementary school libraries in the region 5 of Tehran and according to IFLA standards

Purpose : The purpose of this study is to evaluate the compliance of current situation of elementary school libraries in the region 5 of Tehran, with the standards of school libraries (IFLA). Methodology : This study used a descriptive survey method. Among the 120 primary schools (public) region 5 of Tehran, 30 available school libraries, consisting 15 boys school and 15 girls school, were selected. In order to gather data, an appropriate questionnaire with good technical characteristics (reliability and validity) was used. To analyze the data, descriptive statistics, including mean, frequency and the percentage of frequency was applied. Findings : The results indicate that surveyed libraries are too far from the standards of IFLA. The outcomes were achieved in seven parts as following: mission and policy (%57), space and equipment (%30.87) and set of resources (%47.78), budget (%38) and workforce (librarian %3.33), services and activities (%62.92) and extension services and promotes learning (%67.78). Conclusion : The results show that school libraries were not in the limit of IFLA standards in any of the studied sections, but the services and promoting services, were in acceptable condition compared with the other sectors. On the other hand, the workforce, due to its deplorable situation, requires particular attention

تبلیغات