آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

  هدف: خلاقیت و هوش دو ویژگی هستند که در هر یک از اعضای سازمان نهفته است. این پژوهش با هدف تعیین سطح هوش سازمانی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اهواز بر اساس مدل کارل آلبرخت و بررسی ارتباط آن با خلاقیت کتابداران انجام گرفته است. روش پژوهش : روش پیمایشی است و ابزار پژوهش شامل پرسش نامه استاندارد هوش سازمانی کارل آلبرخت و پرسش نامه خلاقیت رند سیپ بوده است. تعداد 105 کتابدار شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اهواز به عنوان جامعه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته شد. در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (میانگین ، فراوانی، فراوانی نسبی) و آزمون استنباطی (آزمون های تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس)  نسبت به تجزیه و تحلیل اقدام شد. یافته ها : نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی (به طور کلی) و خلاقیت، با سطح معنی داری 000/0  ارتباط مثبتی وجود دارد، ولی هیچ یک از مؤلفه های هوش سازمانی رابطه معنی داری با خلاقیت را نشان نداد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که سطح هوش سازمانی و خلاقیت در نمونه ها مورد مطالعه بسیار ضعیف است. از بین مؤلفه های هوش سازمانی تنها سرنوشت مشترک بیشترین قدرت تبیین کنندگی را داشته است. کتابخانه ها بایستی به همه مؤلفه های هوش سازمانی به صورت یکسان توجه نموده و زمینه ساز پرورش خلاقیت در کتابداران باشند. نظام مدیریت نیز با تکیه بر خود کنترلی کارکنان، مشورت، تشویق به ابتکار و احترام به افراد، نقش  مهمی در پرورش خلاقیت کارکنان ایفا نماید.    

Determing the Level of Organizational Lntelligence of the Academic Librarians in Ahwaz According to Karl Albrkht's model and its Relationship with their creativity.

Purpose: The main objective of the research revolves around the components of organizational intelligence and creativity in order to determine the level of organizational intelligence of librarians employed in academic libraries of the city of Ahvaz, and the relationship between their organizational intelligence and creativity. Methodology: The statistical population of the study is all librarians working in academic libraries that including 105 persons. The tool for data collection in this research was Karl Albrecht’s standardized questionnaire of organizational intelligence and Rand Sip’s questionnaire of creativity In this study, analysis was performed using descriptive statistics and inferential test (regression analysis tests, Pearson’s correlation coefficient, and analysis of variance). Findings: The results showed that there is a statistically significant relationship between organizational intelligence (in general) and creativity in a significant level of 0.000. However, none of the organizational intelligence components showed a significant correlation with the creativity. Conclusion: Organizational intelligence and creativity in the samples are very weak. The enterprise intelligence component only shared the fate of most power users have been explained. These organizations should equally consider all the components of the organizational intelligence, and provide grounds for creativity in the library. Management system, with its emphasis on control personnel self, counseling, encouraging innovation and respect for individuals, plays an important role in fostering the creativity of the employees.

تبلیغات