ارتباط بین سرمایه ی اجتماعی و انتقال دانش ضمنی با به کارگیری دانش به روش مدل یابی معادلات ساختاری (مطالعه ی موردی: کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائه ی مدل ارتباط بین سرمایه ی اجتماعی و انتقال دانش ضمنی و به کارگیری دانش در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری است. روش پژوهش: پژوهش، از نظر روش شناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی هم بستگی های موجود بین متغیر های پژوهش می پردازد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان (به غیر از نیروهای خدماتی) شاغل در کتابخانه های عمومی تحت پوشش نهاد در استان آذربایجان غربی هستند. در این پژوهش، بر اساس اجزاء فرآیند مدیریت دانش، متغیرهای انتقال دانش ضمنی، به کارگیری دانش و سازمان دهی دانش برای مطالعه، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسش نامه در چهار بخش است. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسش نامه ی سرمایه ی اجتماعی 8/93 درصد، انتقال دانش ضمنی 3/87 درصد، به کارگیری دانش برابر با 84 درصد و پرسش نامه ی سازمان دهی دانش برابر با 84 درصد محاسبه شد که در سطح قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از فرمول آماری تی تک نمونه ای، مدل هم بستگی و فرمول های رگرسیون و آنالیز واریانس، فرمول هم بستگی پیرسون با متغیر میانجی گر و ارائه ی مدل به روش معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که وضعیت مطلوبیت سرمایه ی اجتماعی، انتقال دانش ضمنی، به کارگیری دانش و سازمان دهی دانش در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی، بالاتر از متوسط بوده و ارتباط معناداری بین سرمایه ی اجتماعی و انتقال دانش ضمنی و به کارگیری دانش وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی بر انتقال دانش ضمنی و به کارگیری دانش مؤثر است. همچنین با توجه به یافته های مدل پیشنهادی، می توان نتیجه گرفت که متغیر سازمان دهی دانش به طور کلی (مستقیم و غیر مستقیم) بر ارتباط سرمایه ی اجتماعی و انتقال دانش ضمنی و به کارگیری دانش تأثیر گذار است.The relationship between social capital and tacit knowledge sharing using Structural Equation Modeling Method (Case study: Public libraries of West Azerbaijan)
Purpose : The aim of this research is proposing the model of relationship between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge used in public libraries of West Azerbaijan which covered by national public library institution using Structural equation modeling approach.
Methodology : The research is a survey and basically scrutinizing the correlation of the research factors. The statistical population of this research is all of the staffs (except workers) who employed in public libraries that covered by national public library institution in west Azerbaijan. In this research, based on knowledge management process, the tacit knowledge sharing, knowledge using and knowledge organizing factors were selected to study. In this study, various methods were used for data analysis.
Findings : The favorable status of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge using, and knowledge organizing in public libraries of west Azerbaijan is more than middle and there is a significant relation between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge using.
Conclusion : The outcomes show that social capital is effective in tacit knowledge sharing and knowledge sharing. Also, knowledge organizing has an efficient role in making relation between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge using.