تأثیر ویژگی های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی بر رفتار اطلاع یابی آنها (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاع یابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسش نامه 5 عاملی شخصیت، ویژگی های شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان از پرسش نامه دیگری استفاده شد. پایایی گویه های این دو پرسش نامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون هم زمان استفاده شد. یافته ها: بین عصبیت و ساعات اطلاع یابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برون گرایی و ساعات اطلاع یابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاع یابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافته ها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برون گرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برون گرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جست وجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده می کنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جست وجوی اطلاعات هستند.The impact of personality characteristics of students on their information seeking behavior
Purpose : The aim of this research was to determine the effect of personality characteristics of MA students in Knowledge and Information Science on two factor of information seeking behavior (Seeking the hours per week and use of channels of access to information).
Methodology : This research was an applied research and method of this research was analytical survey using correlation. NEO-personality inventory-revised has been used that investigates the students in 5 factors (Extraversion / Neuroticism / Openness to experience / Agreeableness / Conscientiousness). For identifying the student’s information seeking another separated questionnaire has been used. The reliability of these two questionnaire items with Cronbach's alpha was 75% and 80%. The population included 60 MA students of Islamic Azad University (Sciences and Research Branch). To analyze the data, some related statistical methods were utilized.
Findings : There is negative and significant relationship between Neuroticism and Seeking the hours per week (r= -0/003). There is positive and significant relationship between Extraversion and Seeking the hours per week (r= 0/541). There are relationship between Openness to experience and Seeking the hours per week (r= 0/258) and between Agreeableness and Seeking the hours per week (r= 0/275). There isn’t any significant relationship between Conscientiousness and Seeking the hours per week (r= 0/092). The other findings show that there is negative and significant relationship between Neuroticism and use of Channels of access to information (r= -0/001) and there is positive and significant relationship between Extraversion and use of Channels of access to information (r=0/483). There are relationship between Openness to experience and use of Channels of access to information (r= 0/218) and between Agreeableness and use of Channels of access to information (r= 0/247). There isn’t any significant relationship between Conscientiousness and use of Channels of access to information (r= 0/051).
Conclusion: Extroverted students spend more time for searching and meeting their information need than the others and Nervous students less than the others. Extroverted students use Libraries and information centers more than the other students and the other channels for access to information.