آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتاب های فارسی در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسش نامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ناشران با بخش سفارش کتابخانه ها) و مدیریت روابط با تأمین کنندگان منابع اطلاعاتی کتابخانه است. جامعه پژوهش شامل 397 نفر است که از 375 نفر مراجعان کتابخانه (دانشجویان) 10 ناشر و 12 کتابدار (مسئول سفارش) تشکیل شده است. کل جامعه ناشران و کتابداران و 313 نفر از جامعه مراجعان به پرسش نامه ها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی، یافته ها با استفاده از شاخص های آماری نظیر فراوانی، مجموع امتیازها، میانگین و انحراف معیار ارائه شدند. در آمار استنباطی نیز از آزمون تی برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که فرایند مدیریت ارتباط با مشتری با 001/0 P_ Value< و میانگین 12/2 در حد پایین تر از متوسط است. فرایند مدیریت زنجیره تأمین داخلی با 013/0 P_ Value =و میانگین 33/3 و فرایند مدیریت روابط با تأمین کنندگان با 005/0P_ Value =  و میانگین 34/3 در حد بالاتر از متوسط قرار دارند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین موانع و مشکلات یکپارچه سازی زنجیره تأمین از دیدگاه مسئولان بخش سفارش کتابخانه ها، تمرکز بر خرید منابع اطلاعاتی از طریق نمایشگاه های کتاب، و از دیدگاه ناشران، نداشتن ارتباط با کتابخانه، موانع ارتباطی و پستی با کتابخانه و تأخیر در اطلاع رسانی به موقع از آخرین انتشارات به کتابخانه ها بوده است.

Analysis of macro processes of supply chain management of Persian books in libraries of Tehran University of Medical Sciences and Health Services

Purpose: To analyze macro processes of supply chain management of Persian books in libraries of Tehran University of Medical Sciences and Health Services. Methodology: The research method was analytical survey. Data were gathered using 3 questionnaires 'Customer Relationship Management', 'Internal Supply Chain Management', and 'Library Information Sources Suppliers Relationship Management'. Research Population consisted of 375 users, 10 publishers and 12 librarians. The statistical test used for data analysis was T-Test. Findings : The Customer Relationship Management Process with Mean 2/12, P-value <0/001 was lower than average level. The internal supply chain management process with Mean 3/33, P-value= 0/013, and the supplier relationship management process with Mean 3/34, P-value = 0/005 were higher than average level. Conclusion: The biggest problems in supply chain unity from libraries’ viewpoint were centralization on purchasing information resources through book fair and from publishers’ view, lack of relationship with libraries, postal and communication barriers, and delay in on time awareness of the libraries from the information about the last publications.  

تبلیغات