آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: مدیریت کیفیت در کتابخانه ها و مراکز خدمات اطلاع رسانی،  توسط اکثریت محققان در مفاهیم کیفیت، اصول مدیریت کیفیت، فرایندهای مرتبط و محدودیت های آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.  لذا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بررسی موانع ساختاری استقرار مدیریت کیفیت در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی همدان و دانشگاه بوعلی سینا  انجام شد. روش پژوهش: نوع پژوهش در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، و از نوع مقطعی، و جامعه پژوهش مدیران و کارکنان شاغل در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی و بوعلی سینای همدان بودند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسش نامه بودکه شامل 29 سؤال (10 سؤال رسمیت، 9 سؤال پیچیدگی و 10 سؤال تمرکز) بود. پس از تکمیل پرسش نامه ها، اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید.  تجزیه و تحلیل نتایج و تست فرضیه ها  بر مبنای آزمون آماری کای –  دو و مقایسه میانگین در بعد آمار استنباطی انجام شد. یافته ها: طبق نتایج به دست آمده رسمیت در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 3/47 و در دانشگاه بوعلی سینا  به میزان7/52،  پیچیدگی در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 4/46 و در  دانشگاه بوعلی سینا  به میزان 6/53، تمرکز در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 3/46 و در دانشگاه بوعلی سینا  به میزان 7/53 می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی رسمیت با میانگین 84/2 و انحراف معیار 6/0، پیچیدگی با میانگین 35/2 و انحراف معیار 47/0، تمرکز با میانگین 89/2 و انحراف معیار7/0 و نیز در دانشگاه بوعلی سینا رسمیت با میانگین 3 و انحراف معیار 48/0، پیچیدگی با میانگین 029/2 و انحراف معیار 49/0 ، تمرکز با میانگین 35/2 و انحراف معیار 98/0 بر آورد گردیده است. نتیجه گیری: طبق تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، در مجموع کمترین موانع ساختاری استقرار مدیریت کیفیت در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 47/2، و بیشترین موانع در دانشگاه بوعلی سینا به میزان 71/2 می باشد، و هر چه مقدار درصد موانع کمتر باشد، محیط برای استقرار مدیریت کیفیت مناسب تر است. بنابراین دانشگاه علوم پزشکی همدان واجد شرایط برای استقرار مدیریت کیفیت می باشد.

A survey on Comparison Of Structural Constraints And Quality Management In Libraries of BuAli Sina University And Hamedan University Of Medical Sciences

Purpose: This Study Aimed To Compare The Structural Barriers To Implementation Of Quality Management In Libraries Bu Ali Sina University, Hamedan University Of Medical Sciences. Methodology: The Research method was descriptive – analytical. The research population were Managers And Staff In Libraries of Hamedan Mediacal University And Bou Ali Sina. A questionnaire was used  to collect data that was consisting of 29 questions (10 questions official, 9 questions and 10 questions focusing on complexity). After completing the questionnaire, collected data were analyzed using statistical software Spss. The analysis is based on statistical hypothesis testing comparing K 2a And the following statistics were performed. Findings: Recognition of the University Of Bu-Ali Sina was 47.3 and 52.7 complexity In  Medical University was 46.4 And 53.6 In  Bou-Ali Sina University, focus In Medical University was 46.3 and 53.7 In  Bou-Ali Sina University, In Medical University recognizes mean was 2.84 And Sd 60. complexity with mean was 2.35 and Sd 47. the mean concentrations Of 2.89 And Sd 70.Bu Ali Sina University recognized with mean 3 And Sd 48., complexity with mean 2.029,  and Sd 49, concentration with mean 2.35 aAnd Sd 98. Conclusion: The data analyzed in this study, total quality management at medical university of structural barriers minimum 2.47 and the greatest barrier in Bu Ali Sina  Rate Was 2.71.The amount of obstacles is less. The environment suitable for quality management. Therefore, Hamedan University of Medical Sciences Is eligible for quality management.

تبلیغات