آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان ربط تصاویر بازیابی شده در موتورهای جستجوی یاهو، گوگل، پیک سرچ و فلیکر به زبان فارسی، براساس میزان جامعیت و مانعیت نتایج بازیابی شده و معرفی بهترین موتور جست وجو و ارائه یک الگوی بهینه است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی به روش پیمایشی، و داده ها از طریق مشاهده مستقیم گردآوری شده و با استفاده از منطق انتخاب واژه ها، منطق عملیات بولی  تجزیه و تحلیل شده است. این پژوهش در سه مرحله،  ابتدا واژگان انتخاب شده، براساس منطق عملیات بولی در موتور جست وجوهای نامبرده جست وجو شدند، و سپس نتایج به دست آمده از جست وجو، با توجه به نیاز اطلاعاتی پژوهشگر و عبارت جست وجو، مقایسه و تعداد تصاویر مرتبط در بیست نتیجه اوّل مشخص و در آخر با استفاده از فرمول، میزان ربط نتایج محاسبه گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که موتور جست وجوی یاهو با 235/32 میزان جامعیت و 75/53 میزان مانعیت، موتور جست وجوی گوگل با 80/14 میزان جامعیت و25/41 میزان مانعیت، موتور جست وجوی پیک سرچ با 81/12 میزان جامعیت و 25/26 میزان مانعیت و موتور جست وجوی فلیکر با 14/40 میزان جامعیت و 25/41 میزان مانعیت نتایج را بازیابی نمود. نتیجه گیری: نتایج حاصل در پاسخ به تعیین میزان ربط بیست نتیجه اولیه با توجه به سنجش میزان جامعیت و مانعیت نشان داد که موتور جست وجوی یاهو بیشترین مقدار مانعیت را به خود اختصاص داده است، و عملکرد بهتری نسبت به دیگر موتورهای جست وجو دارد. در پایان برای افزایش ربط جامع و مانع در بازیابی، نظام بازیابی تصاویر مبتنی بر متن و محتوا پیشنهاد گردید.

Assess the Relevance of the Retrieved Images by the Search Engines Yahoo, Google, PicSearch, and Flickr for optimization of the proposed model

Purpose: The aim of this paper is introduction several image search engine and assess the relevance Images retrieved by yahoo, Google, Picsearch and Flickr according recall and precision. So, precede obtained result from four search engine and rate of relevance with search query. Methodology: Research method was survey and For the purpose of this paper, four search engines such as Google, Yahoo, Picsearch and flickr were studied directly through the method observation. The logic of words chosen was Boolean. This search was done in three steps. First, terminology had been chosen based on logic operation in the search engine being mentioned urinary search and then the results of the search with regard to the need information research and phrase search comparison and the number of corresponding pictures in the twenty first and clear at the end of the formula by using the amount of relevant the results. Findings: finding showed that search engine Yahoo with 32.235 the amount of recall and 53.75 the amount of precision, Google with 14.80 the amount of recall and 41.25 the amount of precision, Picsearch with 12.81 the amount of recall and 26.25 the amount of precision and Flickrwith 40.14 the amount of recall and 41.25 the amount of precision retrieval. Conclusion: The results evaluation revealed that Search engines retrieve different results in Precision and recall in Persian. Yahoo has the maximum amount precision in retrieved image. The study suggested a framework on how to expand the image retrieval capabilities of existing search engines based on text and context.

تبلیغات