نویسندگان: محمدرضا سلیمانی

کلید واژه ها: امکان سنجی خدمات مرجع از راه دور دانشگاه آزاد اسلامی کتابخانه مرکزی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۷ - ۷۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، امکان سنجی پیاده سازی خدمات مرجع از راه دور در کتابخانه های مرکزی واحدهای منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کتابداران و مدیران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی بود. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 380 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. اما با توجه به محدود بودن تعداد کتابداران و مدیران، در این دو گروه نمونه گیری صورت نگرفته و به روش سرشماری بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه محقق ساخته کاربران، کتابداران، و مدیران بود که روایی هر سه پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی تأیید شده و برای تعیین پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد میزان آشنایی و استفاده دانشجویان از فن آوری های مرتبط با خدمات مرجع از راه دور متوسط به بالا بود. بیش از 50% آنها خدمت مرجع غیرحضوری را ترجیح دادند. میزان آشنایی کتابداران با فناوری های مرتبط با خدمات مرجع از راه دور و نیز مهارت های ارائه خدمات مرجع از راه دور در سطح مطلوب بود. وضعیت کتابخانه ها از نظر امکانات و تجهیزات و نیز بودجه مورد نیاز کافی نبود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، علی رغم وضعیت مطلوب نیروی انسانی، به دلیل فقدان امکانات و تجهیزات مورد نیاز و  نیز بودجه لازم، در حال حاضر امکان ارائه خدمات مرجع راه دور در کتابخانه های مورد بررسی وجود ندارد.

Feasibility of implementing distance reference services in the central libraries of Islamic Azad University (Region 13)

Purpose: The purpose of the present research is to study the feasibility of implementing distance reference services in the central libraries of Islamic Azad University (Region 13). Methodology: This is an applied research that has been done using survey approach. The research population included post graduate students, librarians and managers of central libraries of Islamic Azad University (Region 13). 380 Students were selected using stratified random sampling based on Cochran formula. As the number of librarians and managers wasn’t very much, all of them have been considered in study. 3 researcher made questionnaires were used to gather data. Their validity and reliability were confirmed by Library and Information Sciences specialists and Cronbach’s alpha. Findings: The findings showed that the mean level of familiarity with distance reference service technologies and its usage were higher than average among students. More than half of them preferred non-attendance reference services. Also, librarians’ and managers’ familiarity and usage were in a desired level. Libraries had not enough facilities and equipment and budget to set up distance reference services. Conclusion: According to research findings, despite the human resources are appropriate, due to the lack of facilities and equipment, as well as funds, setting up distance reference services in mentioned libraries is not possible at present.

تبلیغات