تعیین سطح مهارت های سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارت های سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانه های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری این پژوهش را شکل داده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 137 نفر است. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله میانگین کلیه مؤلفه ها بیشتر از سطح متوسط بود و بیش ترین میانگین مربوط به مهارت ارزیابی با میانگین 21/4 و کم ترین، مربوط به مهارت مکان یابی و دسترسی اطلاعات با میانگین 07/4 بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزان کاربرد مؤلفه های مهارت های سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز را بیشتر از سطح متوسط می دانند. نتایج هم چنین نشان داد که بین نظرات پاسخ گویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد.Determining the amount of information literacy skills of librarians in cultural recreational organization of Isfahan Municipality according to the model Izanberg and Brecoitz.
Purpose: the aim of this study is to determine the amount of information literacy skills of librarians in cultural recreational organization of Isfahan Municipality according to the model Izanberg and Brecoitz.
Methodology: this study is a descriptive survey. The population consists of all librarians (240 people) of Cultural recreational Organization of Isfahan Municipality. Simple random sampling method was used and sample was included137 people. To collect data, a researcher-made questionnaire was used and reliability coefficient was calculated 87 percent using Cronbach’s alpha. The data using SPSS software was analyzed at descriptive and inferential levels.
Findings: according to the results the mean of all the components were greater than the average level and the highest average related to skill evaluation with 4.21 and the lowest was related to locate and access information with mean 4.07.
Conclusion: the results of this study showed that the librarians of cultural recreational organization of Isfahan Municipality consider the amount of information literacy skills components application more than the average level based on the model Izanberg and Brecoitz. The results also showed that , there is significant difference based on demographic factors, field of study and level of education