آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف این مقاله شناسایی محیط های اطلاعاتی برتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در جهت ارائه راه کارهای سازنده برای غنی سازی محیط های اطلاعاتی و ایجاد محیط های اطلاعاتی جدید است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش کاربردی را 310 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 91 مقطع ارشد و دکترای کلیه رشته ها) تشکیل می دهند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان و نمونه گیری طبقه ای به دست آمد. جهت گردآوری داده ها، پرسش نامه ای با طیف لیکرت طراحی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طریق آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی مانند آزمون فریدمن انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مرکز اینترنت دانشگاه، کتابخانه و جلسه دفاع از پایان نامه محیط های برتر دانشجویان، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط، ارتباط اطلاعات مورد تبادل در آن محیط با مسائل درسی و افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط مهم ترین دلایل انتخاب محیط ها هستند. هم چنین گفتگو، پیام کوتاه و پست الکترونیکی بهترین شیوه های ارتباطی دانشجویان هستند. افزایش ساعات دسترسی و دسترسی رایگان به اینترنت و افزایش تعداد رایانه در مرکز اینترنت پر اهمیت ترین راه کارهای غنی سازی محیط های اطلاعاتی می باشند. نتیجه گیری: طبق یافته های پژوهش انجام کارهای پژوهشی، بحث و تبادل نظر و اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مهم ترین انگیزه های دانشجویان برای حضور در محیط های اطلاعاتی هستند و محیط های اطلاعاتی با تأکید بر سه عامل انسان، مکان و اطلاعات به دلیل تأمین نیازهای عاطفی انسان و فراهم کردن زمینه برای تبادل اطلاعات و رفع نیازهای اطلاعاتی فرد چارچوبی غنی را محیا می سازند و با وجود جذابیت فناوری های جدید هنوز ارتباط چهره به چهره بهترین کانال ارتباطی برای تبادل اطلاعات است و امروزه به نیازهای اطلاعاتی از طریق ترکیبی از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی پرداخته می شود.

Identification of paramount information milieus for postgraduate students at Razi University

  Purpose: The purpose of this research was the identification of information milieus for Postgraduate students at Razi University. To provide constructive solutions for optimization information milieus and intelligence new information milieus.  Methodology: The participants of this research were 310 Razi University students in the period studied the Persian date ordibehesht 91 M. A. and PH. D courses in all disciplines. Sampling was done according to Morgan table for 310 questionnaires. The descriptive survey method was used in carrying it out. Analysis of the data using descriptive statistics and inferential statistical tests such as Friedman test was conducted.   Findings: The findings show that their principle information milieus are: Internet center of university, library and students' viva. The main reason the participants stated for using information milieus were easy communication to other people in that environments, ease of experience and knowledge exchange. The pointed to interaction methods in these information milieus as: conversations, SMS, and Email. It may be concluded that the best solutions for reinforcement and enrichment of information milieu are increasing students' access hours to internet, providing them with free internet accounts and increasing number of available computers in the internet center. Conclusion: According to new study, idea exchange and connecting to information bases are the most motivation to access students to  information milieus. Information milieus emphasis to there factors of human, place and information due to provide emotional and exchange data for getting new technology in individual frame. On the other hand eye contact and direct relation superior to new technologies and recently attention to information need and complex relation and information technique.

تبلیغات