آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی نظرات شرکت کنندگان در کارگاه های آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی برگزار شده در سطح سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی سال های 1387 و 1388 است. شناسایی نقاط قوت و ضعف کارگاه های آموزشی برگزار شده به منظور بهبود وضعیت کارگاه های آموزشی در آینده از دیگر اهداف پژوهش است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است و برای گردآوری اطلاعات از فرم های نظرسنجی که توسط پژوهشگر تهیه و طراحی شده، استفاده شده است. طی برگزاری 50 بار کارگاه های آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی، ابتدا فرم های نظرسنجی بین شرکت کنندگان (فراگیران) توزیع و در پایان هر کارگاه فرم های تکمیل شده جمع آوری گردیده است. در نهایت، 2200 نسخه فرم نظرسنجی تکمیل شده، از طریق آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: در این پژوهش، 6 نفر به عنوان مدرس فعالیت داشته اند که وضعیت تدریس آنها از نظر فراگیران به این صورت ارزیابی شده است: میزان تسلط مدرس به موضوع کارگاه آموزشی 95%، شیوه ارائه مطالب 87%، توانایی مدرس در پاسخ گویی به پرسش فراگیران 86%، شیوه مدیریت زمان 81% و استفاده از تجهیزات کمک آموزشی 77% رضایت فراگیران را فراهم نموده است. با استناد به نتایج حاصل شده، روزآمد بودن مطالب کارگاه آموزشی 95%، میزان هماهنگی مطالب ارائه شده با نیازهای واقعی فراگیران 87% و جامعیت موضوع کارگاه آموزشی 85% رضایت فراگیران را فراهم نموده است. هم چنین 78% فراگیران محل برگزاری و 88% زمان برگزاری کارگاه های آموزشی را مناسب ارزیابی کرده اند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که کارگاه های آموزشی کتابخانه دیجیتالی کشاورزی، توانسته است به میزان قابل توجهی رضایت شرکت کنندگان (فراگیران آموزشی) را فراهم نماید. به طور کلی حدود 25% از فراگیران ضرورت برگزاری کارگاه آموزشی را عالی، 58% خوب، 12% متوسط و حدود 1% ضعیف ارزیابی کرده اند و کمتر از 4% از افراد هم پاسخ نداده اند.  

Evaluation of Agricultural Digital Library Workshops held in AREEO based on Participants point of view during 2008- 2009

Purpose: The aim of this research is to investigate the view points of Agricultural digital library workshops' participants, held in Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) during 2008 and 2009. Methodology: Descriptive survey has been implemented to conduct the research. 2200 participants in 50 workshops held in AREEO formed the survey population. Research data are gathered through investigation forms and analyzed by SPSS statistical software. Findings: The qualification of 6 trainees whom trained the participants in the workshops were as follows:  teacher's dominance on workshops 95%; presenting quality of lectures 87%; ability to response the participant questions 86%; time management 81% and instructive facilitates utilization 77%. Additionally, according to the results updating the workshops curricula, correlation rate of presented workshops lectures to meet the real needs oftrainees, comprehensiveness of the workshops subjects and trainees satisfaction, were 95%, 87% and 85% respectively. Also trainees' have evaluated suitably the holding place and holding time 78% and 88%. Conclusion: Nearly 25% of participants evaluated the necessity of workshops as excellent, 58% good, 12% average and 1% weak. In general, workshops could meet the trainees' satisfaction.

تبلیغات