آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی معیارهای ارزیابی نشریات الکترونیکی دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) است. روش پژوهش: پیمایشی تحلیلی است و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. جامعه مورد مطالعه همه اعضای هیئت علمی رسمی وپیمانی در دانشگاه الزهرا (س) بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و نسبی است که مجموعاً 175 نفر به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. جهت تأیید اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه از نظرات متخصصان خدمات اطلاع رسانی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه نیز با اجرای یک مطالعه مقدماتی شروع شد با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس و تکنیک های آماری مقدار ضریب آلفا یک رونباخ محاسبه شده 85/0 مورد تأیید قرار گرفت و نرخ پاسخ گویی 100/0 است به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی نظیر توزیع دو جمله ایبرنولی، وآزمونکروسکال- والیس استفاد هشده است. یافته ها: نشان داد، که مهم ترین ملاک مورد بررسی به هنگام ارزیابی نشریات الکترونیکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی معیار مروروتورق38/82 درصد وجست وجو در عنوان با 92 درصد مهم ترین نشانگرهستند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین معیارهای وجود راهنما و وجود محیط گرافیکی، چند رسانه ای، سطوح دسترسی مختلف و ارائه خدمات اطلاع رسانی رابطه معنادار قوی وجود دارد. شناساندن و آموزشپایگاه های مورد اشتراک دانشگاه به عنوان یک اقدام ضروری، می تواند نقش مؤثری داشته باشند.

Investigating the criteria for evaluating the Academic electronic journals from the view points of faculty members of Alzahra University

Objective: The aim of the present research is to Investigate the criteria for evaluate the Academic electronic journals from the view points of faculty members of Alzahra University. Methodology: Research method is analytical-survey. Gathering factors, criteria and indicators library study has been used in order to design the questionnaire to measure the importance of them. Research community is all of faculty members formally and at Alzahra University. Sampling method is comparative stratified random and 175 person participated in research totally as sample. A questionnaire as research tools was used.The questionnaire’s findings were analyzed by SPSS software (version 19) and Cronbach alpha coefficients were calculated, (0/85), which indicated good reliability of the research instrument Findings: Findings indicate that over 70% of teachers believe 71 of 74 indicators are much and very much important. It means that the majority of indicators from their perspective are verifiable. Browse as the most important criteria and searching in title as the most important indicator. On the other hand, the findings showed that between existence of help criteria and the graphical environment, Multimedia, Different access levels and Providing information services a strong significant relationship the engineering exists and science teacher the most familiar teachers to the concept of electronic journals. Conclution: Results indicate there is significant difference among prioritization criteria, need to browse, user-friendly, links, search capabilities and the graphical environment.

تبلیغات