آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: رسانه های اجتماعی و فناوری های مرتبط با آن از جمله شبکه های اجتماعی، فرصت های جدیدی برای کتابداران به وجود آورده است. در کتابخانه های دانشگاهی و دانشکده ای، ابزارهای شبکه های اجتماعی به عنوان یک نمونه جدید و قدرتمندی از ارتباطات به حساب می آیند که بستر مناسبی را جهت به اشتراک گذاری دانش و زمینه لازم را برای جلب توجه کارمندان و مراجعان کتابخانه فراهم می سازند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی (سایت های شبکه های اجتماعی، ابزارهای وبلاگ، ابزارهای میکروبلاگینگ و ابزارهای ویکی) در به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش:جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کتابداران شاغل در دانشگاه اصفهان تشکیل داده که در مجموع مشتمل بر 70 نفر بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش ، نمونه گیری انجام نشد و نمونه برابر کل جامعه می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه و  برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصله از نرم افزار آماری SPSS، در سطح آمار توصیفی استفاده شده است.  یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آن است که میانگین استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی در روند به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران دانش اصفهان، 79/1 درصد و میانگین استفاده از هریک از ابزارهای شبکه های اجتماعی (سایت شبکه های اجتماعی، ابزارهای وبلاگ، ابزارهای میکروبلاگینگ، و ابزارهای ویکی) در روند به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران دانش اصفهان، به ترتیب 66 /1، 69/1 64/1 و 93/1 درصد برآورد شده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که میزان استفاده کتابداران دانشگاه اصفهان از ابزارهای شبکه های اجتماعی در روند به اشتراک گذاری دانش رو به پایین ارزیابی شده است. همچنین،از میان هر یک از ابزارهای شبکه های اجتماعی، ابزارهای ویکی بیشترین و ابزارهای میکروبلاگینگ کمترین میزان استفاده را در روند به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران این دانشگاه به خود اختصاص داده اند.

Using of social networking tools in sharing knowledge by librarians of University of Isfahan

Objective: Social media and its technology such as social networking have provided new opportunities for libraries and librarians in the world. In academic libraries, we can use of them as a powerful tool for communication. These tools provide excellent conditions for exchanging information between students and faculty members, and the librarians. This study determined use of the social networking tools (social networking sites, blogging tools, micro-blogging tools and wiki tools) in sharing the knowledge among librarians at University of Isfahan. Methodology: The research population included all librarians of University of Isfahan. The questionnaire is used for collecting data. The statistical software SPSS16 is used for data analyzing. Findings: The findings show that mean of using social networking  tools in sharing knowledge by University of Isfahan librarians 1.79 and mean of using each of social networking tools (Social networking Sites, blogging tools, micro-blogging tools, and wikis tools)  in sharing knowledge by University of Isfahan librarians includes the following (1.66), (1.69), (1.64) and (1.93). Conclusion: The results indicated the using social networking tools in sharing knowledge among librarians of university of Isfahan are downward evaluation. Also from among social networking tools categories, wiki tools and micro-blogging tools, respectively had maximum and minimum contribution in the process of  sharing knowledge between librarian this university.

تبلیغات