بررسی دیدگاه مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران در خصوص کیفیت زندگی کاری خود و نقش آن در عملکرد آن ها (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران و نقش آن در عملکرد آن هابه انجام رسیده است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش های اسنادی و پیمایشی به انجام رسیده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که بر اساس مدل والتون طراحی شده و پس از تأئید روایی و پایایی آن، در میان مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران توزیع شده و سپس اطلاعات با استفاده از آزمون هایt تک نمونه ای و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: این تحقیق نشان داد که از دیدگاه مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران، سطح میانگین عوامل کیفیت زندگی کاری به ترتیب برای عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری3.0385،یکپارچگی و انسجام اجتماعی 2.5231، فضای کلی زندگی 2.2981، محیط ایمن و بهداشتی2.1923، توسعه ی قابلیت های انسانی 2.1192، قانون گرایی درسازمان1.9295، تأمین فرصت رشد وامنیت1.8702 و پرداخت منصفانه وکافی1.4936 است و تنها عاملی که در سطح متوسط قرار دارد عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری است. همچنین مشخص شد که تمامی عوامل شناخته شده کیفیت زندگی کاری بر عملکرد این مدیران مؤثر هستندکه عامل محیط ایمن و بهداشتی بیشترین تأثیر و عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری کمترین تأثیر را بر عملکرد آن ها دارد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که همه عوامل کیفیت زندگی کاری در کتابخانه های عمومی استان مازندران به غیر از عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری که تنها عاملی است که در سطح متوسط قرار دارد،در وضعیت مطلوبی نیستند و همگی در سطحی پایین تر از متوسط قرار دارند. همچنین مشخص شد تمامی عوامل کیفیت زندگی کاری تأثیر نسبتاً زیادی بر عملکرد مدیران داشته وبعد از محیط کار ایمن و بهداشتی، عامل پرداخت منصفانه و کافی بیشترین تأثیر را بر عملکرد آن ها می گذارد. لذا توجه به ایمن و بهداشتی بودن محیط کاری و میزان حقوق و مزایای کارکنان، می تواند تأثیربه سزایی در برانگیختن آن ها به انجام فعالیت های شغلی باشد و در نهایت به بهبود عملکرد آن ها بیانجامدThe study of Mazandaran province public libraries managers' views toward the quality of working life and its role in their performance
Objectives: This research studies managers' views toward QWLof public libraries in Mazandaran province in Iran and its role in their performance.
Methodology: This study is an applied research that has been carried out by the documentary and the survey method. The information gathering tool is a questionnaire based on the Walton model that it distributed among the manager of public libraries in Mazandaran after verification of its validity and stability. Then the data has been analyzed by the T-test and Friedman.
Findings: The results which are based on the managers’ viewpoints showed the average level of QWL factors were in order of 3.0385 for the social dependency of working life, 2.5231 for integrity and social cohesion, 2.2981 for living overall space, 2.1923 for health and safety environment, 2.1192 for the development of human capabilities, 1.9295 for the law-base organization, 1.8702 for providing growth opportunities and safety and1.4936 for fair and adequate pay and the only factor, the social affiliation of working life is in intermediate level. It also became clear that all known factors of the quality of working life, are effective on the performance of the managers and the factor of the health and safety environment has the most impact and the social affiliation of working life has the least impact on their performance.
Conclusions: The results showed that none QWL factors in the Mazandaran public libraries locate in suitable situation and they located in less than intermediate level, except the social affiliation of working life that showed the intermediate level. Also, it became clear that all QWL factors have strong on the manager's performance and the factor of fair and adequate payment and salary has the most impact on their performance after health and safety environment. Then, paying attention to these factors can improve their performance and motivate them to make their duties.