کیفیت آموزش کتابداری در ایران با تکیه بر خدمات مرجع و اطلاع رسانی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف : جهان امروز با سرعت به سوی مجازی شدن درحال حرکت است و علوم مختلف را تحت تأثیر خود قرار داده است . علم کتابداری و اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، و خدمات مورد انتظار از کتابخانه ها و همچنین خدماتی که اغلب کتابخانه ها ارائه می دهند؛ متحول شده است و کتابخانه های دیجیتالی به سرعت درحال پیشرفت هستند. حتی در کتابخانه های سنتی نیز نیاز به خدمات مرجع مجازی و خدمات اطلاع رسانی نوین به شدت احساس می شود. این مقاله به کیفیت و نحوه آموزش کتابداری درایران باتکیه برخدمات مرجع پرداخته است روش شناسی : در دانشگاههای ایران با روش تحلیل محتوای متون آموزشی و تطبیق برنامه های آموزشی گروههای کتابداری پرداخته است، و سپس با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه میزان مهارت های خدمات مرجع و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های مختلف را مورد بررسی قرار داده است‘ نتیجه گیری : با توجه به تحلیل متون آموزشی و بررسی سرفصلهای درسی گروههای کتابداری و مقایسه نتایج آن با نتایج حاصل از پیمایش مهارت های مرجع کتابداران‘ این نتیجه حاصل شد که: متون آموزشی که در دانشگاههای ایران برای آموزش خدمات مرجع و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار قدیمی بوده و به همین جهت از کارایی و روزآمدی خوبی برخوردار نیستند این مهم با بررسی مهارتهای خدمات مرجع که در چهار محور آشنایی با اصول خدمات مرجع50% کتابداران،مهارت های اطلاع یابی40%، آشنایی با فن آوری های فعالیت های کتابداری20%، و آشنایی با مبانی اطلاع رسانی50%، مورد تأکید قرار گرفت.The quality of Library and Information Science education in Iran with emphasis on reference services
Objective: Today the world is going rapidly toward getting digitized. Actually this has influenced various sciences, and Library and information sciences, too.. Traditional libraries also need to offer virtual reference services and new information services. This article discuses the quality and method of librarianship education at universities of Iran. Methodology: Content analysis is used to analyze instructional texts and comparison of library science departments syllabuses, the next step has been to investigate the information and reference service skills and competencies of librarians of various types of libraries through survey method and questionnaire. Conclusion: The comparison of the results of the investigating and content analyzing of the library science syllabuses in universities of Iran and the survey of librarians show that the instructional texts being used for teaching information and reference services are not up-to-date and efficient.