بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول، بعنوان یک عامل موثر آموزش الکترونیکی در آموزش های نیمه حضوری و از راه دور (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف:سنجش و ارزیابی میزان آشنایی دانشجویان با مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن، از عوامل موثر و تعیین کننده در اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان جزیی از نظام آموزش از راه دور خواهد بود که، هدف مقاله حاضر است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام پذیرفت. از ابزار پرسشنامه به منظور گردآوری داده های پژوهش استفاده گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر 881/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از نظرات متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی، پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری، به دست آمد. برای حجم نمونه در پژوهش حاضر، نمونه گیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران، 356 نفر از میان 5000 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول، تعیین گردید. پرسشنامه مذکور بین 356 دانشجویی که به عنوان نمونه جامعه آماری در پژوهش حاضر تعیین گردیده بودند، توزیع گردید و 306 پرسشنامه به پژوهشگران عودت داده شد. بنابراین، حجم نمونه در پژوهش مذکور 306 دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور دزفول در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 انجام پذیرفت. با استفاده از جداول توصیفی و نیز جدول طیف ( 5 ارزشی ) لیکرت، میانگین متغیرهای مستقل مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن مورد آزمون قرار گرفت. فرضیه ها و سؤالات اساسی پژوهش بر اساس فرمول های آمار استنباطی شامل؛ آزمون T تک متغیره، آزمون T همبسته و آزمون اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه های پژوهش به تایید رسیده اند. بر اساس داده های به دست آمده، میانگین مهارت های شبکه ای دانشجویان (96/1) و بر اساس t محاسبه شده (239/33) حاصل از آزمون T تک متغیره، مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول در سطح کمتر از حد متوسط برآورد گردید. یافته ها: یافته های پژوهش، رابطه معناداری را میان مهارت های اینترنت و استفاده از مجلات الکترونیکی از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد. همچنین؛ یافته های پژوهش، نشان داد، به دلیل وجود همبستگی بالا بین مهارت استفاده از مجلات الکترونیکی و مهارت های اینترنتی، ارتقاء یکی از این دو عامل، باعث ارتقاء دیگری شده و در نهایت، ارتقاء یکی از این دو عامل، تاثیر بسزایی در ارتقاء کل مهارت های شبکه ای دانشجویان پیام نور دزفول، خواهد داشت. نتایج پژوهش : نتایج پژوهش حاضر در زمینه مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن، در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول، وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد. میانگین تعلق گرفته به این مهارت اساسی که زیر بنای آموزش الکترونیکی، محسوب می گردد در پژوهش حاضر از حد متوسط نیز پایین تر برآورد گردیده است. نویسندگان با بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول به عنوان یک نمونه موردی از نظام آموزش نیمه حضوری و از راه دور، ضرورت برپایی دوره های آموزشی هدفمند و منظم مهارت های ICDL و آموزش مهارت های شبکه ای و اینترنتی را قبل از ثبت نام دانشجویان، پیشنهاد می نمایند. این امر می تواند به بستر سازی مناسب به منظور اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان یک رهیافت مناسب آموزشی و پژوهشی، انجامد.A study of network skills of M.A students in Payam-e Noor University of Dezful as a factor affecting e-learning in part-time and remote education
Purpose: The aims of this study is to test and evaluate the students' familiarity with network skills which can be considered as effective and determinant factors in the implementation and execution of e-learning in Payam-e Noor University.
Methodology: It was done using descriptive survey method. In order to gather the desirable data, a researcher-made questionnaire was used. The sample size composed of 356 students of Payam-e Noor University of Dezful. Data analysis was done using SPSS software (version 14).
Findings: The network skills of the students were estimated in a level less than the average limit. The findings also showed a significant relationship between internet skills and using e-journals.
Conclusion: It was recommended that it is necessary to hold the purposeful and systematic user education programs for training ICDL and internet skills before the registration of the students in order to provide a suitable bed for the implementation and execution of e-learning in Payam-e Noor University.