آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مبانی و اصول فرزند پروری در دوره قبل از تولد می باشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی عُرفی (استقرایی) استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه کتاب های علمی، مقالات پژوهشی، تحقیقات، منابع دینی- اسلامی و اسناد معتبر در ارتباط با فرزند پروری دوره قبل از تولد بوده و از نمونه گیری هدفمند (ملاک محور) استفاده شده است. گردآوری داده ها با بهره گیری از کار برگ تحلیل محتوا و تحلیل داده ها از طریق کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی انجام شده است. 6 مبنای نظری شامل مبانی فرهنگی- اجتماعی؛ مبانی حقوقی؛ مبانی دینی- اسلامی؛ مبانی روان شناختی؛ مبانی زیست شناختی و مبانی شناختی و 31 اصل در زمینه فرزند پروری قبل از تولد از داده ها استخراج شد که می تواند به عنوان پایه و اساس الگوی فرزند پروری قبل از تولد قلمداد شود؛ به طوری که رعایت این اصول زمینه فرزند پروری قبل از تولد را برای والدین فراهم می نماید و پیامدهای فردی و اجتماعی مثبتی در پی خواهد داشت.

Identifying the basics and principles of prenatal parenting in a qualitative study

The main goal of this research is to identify the basics and principles of parenting in the prenatal period. In this research, traditional qualitative content analysis (inductive) method was used. The statistical population includes all scientific books, research articles, researches, religious-Islamic sources, and authentic documents related to parenting before birth, and targeted sampling (criterion-based) was used. Data collection has been done using the content analysis worksheet and data analysis through three-stage open, central and selective coding. 6 theoretical bases including cultural-social bases; legal bases; Religious-Islamic foundations; psychological foundations; Biological bases and cognitive bases and 31 principles in the field of parenting before birth were extracted from the data. which can be considered as the foundation of the parenting model before birth, so that the observance of these principles will provide parents with the background of parenting before birth and will have positive personal and social consequences.

تبلیغات