آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در نهاد کتابخانه های عمومی ایران بر اساس الگوی کوان یو وانگ انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ، 9/. محاسبه شد. جامعه پژوهش 115 نفر بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل و اس پی اس اس 19 استفاده شد. برای سنجش میانگین گروه های یازده گانه مدیریت دانش از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونه ای، و آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای رتبه بندی گروه های معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن بهره گرفته شد. یافته ها: وضعیت استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانه های عمومی ایران براساس گروه های یازده گانه کوان یو وانگ درگروه متوسط قرار داشت. همچنین میزان آمادگی نهاد برای استقرار مدیریت دانش در سطح متوسط ارزیابی شد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش با استفاده از آزمون t تک نمونه ای در سطح معنی داری 001/0 نشان داد که امکان استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانه های عمومی ایران وجود دارد.

Investigating The Feasibility Of Establishing Knowledge Management In Iran Public Libraries Foundation According To The Pattern Of Kwan Yu Wang

Objective : The present research was conducted with the aim of investigating the feasibility of establishing knowledge management in Iran's public libraries based on the Kwan Yu Wang model. Methodology : The current research is practical and was carried out using a survey method. The data collection tool was a questionnaire. The reliability of the questionnaire is also according to the value of Cronbach's alpha coefficient, 9. The research population was 115 people who were selected through cluster sampling. Excel and SPSS 2019 software were used for data analysis. To measure the average of eleven knowledge management groups, Pearson correlation tests, one-sample t-test, and Kolmogorov-Smirnov test were used, and Friedman's non-parametric test was used to rank benchmark groups. Results : The state of establishment of knowledge management in Iran's public libraries was in the medium group based on the eleven groups of Kwan Yu Wang. Also, the level of readiness of the institution for the establishment of knowledge management was evaluated at a medium level. Conclusion : The results of the research using the one-sample t-test at a significance level of 0.001 showed that it is possible to establish knowledge management in public libraries in Iran.  

تبلیغات