آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطلاعاتی، ارزیابی و استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی، تولید دانش و یادگیری مادام العمر است. روش پژوهش: این پژوهش به روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان دبیرستان های دوره دوم دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400- 1399 می باشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران396 نفر بدست آمد که برای دقت و اطمینان از نتیجه پژوهش، 400 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که 5/48 درصد از دانش آموزان درک بالایی از نیاز اطلاعاتی خود دارند و مهارت دانش آموزان مورد بررسی با میانگین 7/43 درصد در درک درست نیاز اطلاعاتی بیشتر از حد متوسط است. در استفاده از اطلاعات، 5/63 درصد از دانش آموزان دارای مهارت بالا می باشد؛ و با توجه به میانگین3/29 مهارت دانش آموزان مورد بررسی در استفاده از اطلاعات بیشتر از حد متوسط است. نتیجه گیری : نتایج بررسی حاکی از وجود تفاوت معنی دار میان سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های دوره دوم دولتی شهر اردبیل، بالاتر بودن سطح سوادطلاعاتی دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک و وجود رابطه معنی دار میان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش آموزان و وضعیت سواد اطلاعاتی آنان بود.

Comparative study of students' information literacy level (Case study: male and female high school students in Ardabil)

The purpose of this study is to explain the concept of information literacy, evaluate, compare and determine the level of information literacy of male and female high school students in Ardabil in the academic year 1300-1499 and also emphasize the need for information literacy education among students in order to understand and Identify information needs, evaluate and make optimal use of information resources, produce knowledge and learn for life. This research is a survey-descriptive research method in which data were collected through a questionnaire. The statistical population of this study includes all high school students in Ardabil city in the tenth, eleventh and twelfth grades and in three fields of mathematics, physics, humanities and experimental sciences in the academic year 1300-1400, which is a total of 9363 people ( It consists of 4756 female students and 4607 male students. The sample size was 396 people using Cochran's formula. To be accurate and reliable, 400 people were included, including 203 girls and 197 boys; Were studied. Also in the statistical sample, 133 people were in humanities, 132 people were in experimental sciences and 135 people were in mathematics and physics. The results indicate a significant difference between the level of information literacy of male and female high school students in Ardabil, the higher level of knowledge literacy of students in mathematics and physics and the existence of a significant relationship between socio-economic status of students and status It was their information literacy. Keywords: Student, Information Literacy, Information Literacy Skills, Information Society,

تبلیغات