دیدگاه کتابداران نسبت به اشتراک گذاری دانش (مطالعه موردی: استان گلستان) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف تعیین دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان گلستان نسبت به اشتراک دانش به انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 115 نفر از کتابداران کتابخانه های عمومی استان گلستان است که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 88 نفر برآورد شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اشتراک دانش محمدی (1397) استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss24 انجام شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به نمره کلی اشتراک دانش (02/84) و کم ترین مربوط به زیر مقیاس فنی (33/10) است. بالاتر بودن میانگین اشتراک دانش در کتابخانه به این معنی است که کتابداران کتابخانه های عمومی استان گلستان از اشتراک دانش مطلوبی برخوردار هستند و این نشان دهنده این است که اکثر کارکنان کتابخانه از اهمیت اشتراک دانش آگاه بودند و از ارزش اشتراک دانش قدردانی می کردند. هم چنین بین زیرمقیاس های فردی، فنی و زیرمقیاس سازمانی با نمره کلی اشتراک دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: دیدگاه کتابداران استان گلستان نسبت به اشتراک گذاری دانش مطلوب است. با توجه به پایین بودن میانگین مقیاس فنی در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان گلستان، شایسته است مدیران کتابخانه های عمومی استان گلستان کیفیت ابزارها و تکنولوژی برای اشتراک دانش را بالاتر ببرند تا مقیاس فنی اشتراک دانش در سازمان نهادینه شود.Librarians' Attitudes Towards Knowledge Sharing (Case Study: Golestan Province)
Objective: This study was conducted to determine the views of librarians of public libraries in Golestan province towards knowledge sharing. Methodology: The present research is descriptive-survey method and applied in terms of purpose. The statistical population of the study includes 115 librarians of public libraries in Golestan province, whose sample size is estimated at 88 according to Cochran's formula. To collect data, Mohammadi Knowledge Sharing Questionnaire (2015) was used. Data analysis was performed using SPSS24 software. Results: The results showed that the highest average is related to the overall score of knowledge sharing (84.02) and the lowest is related to the technical subscale (10.33). Higher average knowledge sharing in the library means that librarians of public libraries in Golestan province have a good knowledge sharing, and this indicates that most library staff were aware of the importance of knowledge sharing and appreciated the value of knowledge sharing. There is also a positive and significant relationship between individual, technical and organizational subscales with the overall score of knowledge sharing. Conclusion: The view of librarians in Golestan province towards knowledge sharing is favorable. Due to the low average of technical scale among librarians of public libraries in Golestan province, it is worthwhile to increase the quality of tools and technology for knowledge sharing in order to institutionalize the technical scale of knowledge sharing in the organization.