آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی آنلاین بر تحمل پریشانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان مبتلا به اختلال سازگاری ناشی از شکست عاطفی صورت گرفت. روش: با استفاده از یک مطالعه کارآزمایی کنترل شده تصادفی بصورت آنلاین از بین  دانشجویان چهار دانشگاه  کشور با تجربه شکست عاطفی در سال 1399، یک نمونه 30 نفره دچار اختلال سازگاری انتخاب شد و به دو گروه مساوی تقسیم شد. افراد نمونه در رده سنی 18 تا 38 سال  بودند که پس از پر کردن پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه الگوی جدید اختلال سازگاری و مصاحبه تشخیصی DSM-5 و با روش نمونه گیری هدفمند،  وارد پژوهش شدند. گروه آزمایش درمان طرحواره درمانی هیجانی آنلاین را به مدت 10 جلسه دریافت کردند، در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. آزمودنی ها در طی سه مرحله پژوهش مقیاس  تحمل پریشانی(DTS) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان(CERQ) را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مختلط نشان دهنده تفاوت معنی دار (0/05 >p) نمرات پس آزمون گروه آزمایش و گواه در متغیر های تحمل پریشانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی آنلاین می تواند علائم ناشی از شکست عاطفی را کاهش دهد و  برای این افراد پیشنهاد می گردد.

متن

Effectiveness of Online Group Therapy Based on Emotional Schema Therapy on Distress Tolerance and Cognitive Emotion Regulation on University Students with Adjustment Disorder Due to Romantic Breakup

Introduction: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of online emotional schema therapy on distress tolerance and cognitive emotion regulation in university students with adjustment disorder due to romantic break-ups. Method: By a randomized controlled trial design, among students of ۴ universities with romantic break-up experiences in the ۲۰۲۰ year, applying an online procedure a final sample of ۳۰ participants was selected and divided randomly into two equal groups. Participants were in the ۱۸ to ۳۸ age range. After filling out the demographic information questionnaires, Adjustment Disorder New Model and the DSM-۵ diagnostic interview, participants were accepted into the sample based on a puposeful sampling . The experimental group received emotional schema therapy  for ۱۰ sessions and the control group remained on the waiting list. Participants completed the distress tolerance scale (DTS) and cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ)  in three stages of the study. Results: Results of a mixed analysis of variance showed a significant difference (P<۰/۰۵) between the post-test scores of the experimental and control groups in the distress tolerance and cognitive emotion regulation strategies variables. Conclusion: The results of this study suggest that online group therapy based on emotional schema therapy can reduce the symptoms of a romantic breakup and is recommended for them.

تبلیغات