آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکت ها می باشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمی انگیزد. شرکت ها و سازمان ها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخ گویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی می باشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده بوده است و نیاز به یک پژوهش جامع در زمینه روند تحقیقات گذشته و روند پیش رو این موضوع وجود دارد. این مطالعه یک تحلیل کتاب سنجی با استفاده از نرم افزارهای Vosviewer و Gephi می باشد که برای بررسی این حوزه با استفاده از 454 مقاله گزینش شده که در مجلات Q1 و Q2 در بین سال های 1987 تا 2022 انجام شده است؛ به بررسی حوزه مطالعاتی بازاریابی خیرخواهانه پرداخته است. برای این مطالعه ابتدا تعداد مقالات، استنادها، زوج های کتاب شناختی، تحلیل هم واژگانی و تحلیل اعتبار مورد بررسی قرار گرفت. سپس برای تحلیل شبکه از تحلیل هم نویسندگی، تحلیل هم استنادی و تحلیل هم استنادی پویا بهره گرفته شد. در انتها با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده چهار حوزه موضوعی اصلی شناسایی شد که شامل برنامه ریزی و چگونگی اقدام بازاریابی خیرخواهانه برای بازدهی مناسب، نگرش و دیدگاه ها به بازاریابی خیرخواهانه، نقش برند بازارایابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه می باشد؛ که دو حوزه نگرش و دیدگاه ها به بازاریابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه با توجه به روند مقالات آن ها می توان انتظار داشت در سال های آتی توجه بیشتری را به خود جلب نمایند.

Bibliometric analysis and literature review of cause-related marketing

Cause-related marketing is an attractive way for companies to gain a competitive advantage, where it evokes a sense of altruism and benevolence in customers. Companies and organizations use this method to achieve their business goals and respond to corporate social responsibility. However, research in cause-related marketing has been sparse, and there is a need for a comprehensive study of past research and current trends. This study is a bibliometric analysis using Vosviewer and Gephi software, which was selected to review this area using 454 articles conducted in Q1 and Q2 journals between 1987 and 2022; it has explored the field of cause-related marketing studies. First, the number of articles, citations, bibliographic coupling, co-word analysis, and Prestige analysis were examined for this study. Then, co-authorship analysis, co-citation analysis, and dynamic co-citation analysis were used for network analysis. Finally, according to the analysis, four main thematic areas were identified, which include planning and how benevolent marketing performs well, attitudes and views on cause-related marketing, the role of a cause-related marketing brand, and promotion interaction with cause-related marketing; The two areas of attitudes and views on cause-related marketing and promotion interaction with cause-related marketing according to the trend of their articles can be expected to attract more attention in the coming years.

تبلیغات