آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

مقدمه: یکی از عوامل شاخص در کاهش خسارات جانی به ویژه تلفات آسیب دیدگان ناشی از زلزله پاسخگویی مؤثراست. از آنجا که توانمندسازی جوامع، زیربنای پاسخگویی مؤثر است، پژوهش حاضر با هدف تطبیق آموزش تیم های جستجو و نجات در آوار ایران و تیم های بین المللی "جستجو و نجات شهری در ریزش سازه ای" سازمان ملل انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع تطبیقی و در تحلیل آن از روش "مقایسه با وضعیت استاندارد" استفاده شده است. جمع آوری داده ها از طریق پایگاه های اطلاع رسانی رسمی ملّی و بین المللی و مقررات و دستورالعمل ها انجام شده است. تیم های ایران و تیم های بین المللی سازمان ملل از ابعادی نظیر سطح عملیات پاسخگویی، سطوح تیمی، نقش تیم ها، ساختار تیمی و با تأکید بر متدولوژی آموزشی و محتوای آموزش ها مقایسه شد و پس از دسته بندی ویژگی ها، تفاوت ها و شباهت های آنها تحلیل و بر مبنای آن پیشنهادات ارائه گردید. یافته ها: در متدولوژی آموزشی جمعیت هلال احمر، دوره ها بر اساس شرح وظایف تعریف شده اند. در تیم های جستجو و نجات ایران، سطح عملیاتی و طبقه بندی تیمی برای پاسخگویی تعریف نشده است. ساختار تیمی جمعیت از 5 مؤلفه تیم های بین المللی، دو مؤلفه جستجو و نجات را داراست. از نظر تعداد و رده تخصصی با شاخص های بین المللی تفاوت دارد و نقش تیم به صورت بسیار کمرنگ در شرح وظایف اعضای تیم در نظر گرفته شده است. بحث و نتیجه گیری: در ایران سطح عملیات پاسخگویی و سطوح تیمی طبقه بندی نشده اند. تیم جستجو و نجات در آوار ایران وظایف هر چهار سطح تیم های USAR را (از سبک تا بین المللی) یکجا بر عهده دارد. سازماندهی تیم های مدیریت، فوریت درمانی و پشتیبانی اداری و پشتیبانی عملیات امداد و نجات مستقل از تیم جستجو و نجات است. متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشی تیم ها با استانداردهای بین المللی همخوان و هم سطح نیست. برای توانمندسازی جوامع روستایی تربیت پاسخگران اولیه و در جوامع شهری آموزش تیم ها بر اساس معیارهای بین المللی و متناسب با نوع سازه شهری ضرورت دارد.

متن

تبلیغات