آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

  هدف از این تحقیق نقش ابعاد زیباشناختی معماری با تاکید بر رویکردهای ارتباطی در جذب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه به اماکن ورزشی آموزش و پرورش شهر اردبیل بود. این تحقیق از نوع کاربردی می باشد و از نظر روش جمع آوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1397 می باشد که بر اساس مرکز آمار و اطلاعات آن اداره در این سال تحصیلی 16524 نفر می باشند. روش نمونه گیری مورد استفاده برای انتخاب نمونه گیری خوشه -تصادفی است. سپس از میان خوشه های مناطق، تعداد 375 نفر بر اساس جدول کرجسی-مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه زیبایی شناختی بود که شامل 23 سوال در طیف پنج ارزشی لیکرت می باشد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه به وسیله اساتید مدیریت ورزشی تایید و سپس پایایی پرسشنامه 0.80 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و آزمون دو جمله ای و رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که ابعاد زیبایی شناختی در گرایش دانش آموزان به اماکن ورزشی تاثیر مثبت و معناداری دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اماکن ورزشی موجود در مدارس آموزش و پرورش باید از معماری مناسب و استاندارد لازم برخوردار باشد تا موجب سلامتی و امنیت جسمی و روحی دانش آموزان شود.

تبلیغات