آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پژوهش حاضر که برای نخستین بار در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده، بر پایه این پرسش شکل گرفته است که تفکر استراتژیک و مؤلفه های آن در مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در چه سطحی می باشد؟ مدل مفهومی این تحقیق بر پایه نظریات جین لیدکا (1998 و 2005) در بیان ابعاد متغیر تفکر استراتژیک طراحی شده است. این تحقیق بر مبنای نتیجه، از نوع کاربردی- توسعه ای، بر مبنای هدف، از نوع توصیفی و بر مبنای شیوه گردآوری داده ها، از نوع پیمایشی و شاخه میدانی است. مهم ترین فنون آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل آزمون t تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران ارشد، میانی و پایه ستاد مرکزی سازمان مذکور، به تعداد 104 نفر بوده و حجم نمونه آماری تحقیق نیز بر اساس فرمول کوکران، معادل 83 نفر انتخاب شده است. روش نمونه گیری تحقیق، تصادفی ساده و پرسشنامه مورد استفاده از نوع محقق ساخته و برخوردار از روایی و پایایی لازم، بر پایه ضریب آلفای کرونباخ 920/0 و مشتمل بر53 سؤال تخصصی و از نوع سؤالات بسته با مقیاس اندازه گیری طیف پنج گزینه ای لیکرت بوده است. مهم ترین یافته های حاصل از بررسی و تحلیل آماری داده های گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS ، نشان می دهد: تفکر استراتژیک و ؤلفه های آن در مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در وضعیتی بالاتر از سطح متوسط قرار دارد؛ ولیکن این وضعیت در مقایسه با نقطه مطلوب، دارای فاصله و شکاف قابل ملاحظه ای می باشد.

تبلیغات