آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

در سال های اخیر توسعه اقتصاد دانش بنیان و حضور شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی از اولویت های اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکت های دانش بنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی می باشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفه های بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان در یک مطالعه کیفی شناسایی گردید، سپس در یک مطالعه کمی و با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 243 نفر از مدیران و خبرگان در 73 شرکت دانش بنیان، از مدل سازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی برای تخمین و برآورد روابط در مدل بدست آمده استفاده شده است. تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد که ترکیب سه دسته مولفه های علی منبع محور، شبکه محور و کارآفرین محور می تواند به پدیده محوری حضور بین المللی پایدار شرکت های دانش بنیان منجر شود. راهبرد شرکت های دانش بنیان برای بین المللی شدن، رشد از طریق مشتری مداری مبتنی بر رقابت فنارانه است و در این فرآیند شرکت های دانش بنیان به بهبود عمکرد در سه مولفه شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست خواهند یافت.

تبلیغات