توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال 8 بهار 1402 شماره 1 (پیاپی 27) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر یادگیری پایدار مباحث زمین شناسی کتاب علوم تجربی متوسطه اول منطقه خزل شهرستان نهاوند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: یادگیری پایدار یادگیری معکوس درس علوم تجربی زمین شناسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 314 تعداد دانلود : 483
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معکوس بر یادگیری پایدار در آموزش بخش زمین شناسی درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه هشتم است. روش پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی است و از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها، در زمره پژوهش های میدانی است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایه هشتم مدارس دخترانه منطقه خزل استان همدان در شهرستان نهاوند، تشکیل می دهند. روش نمونه گیری، مبتنی بر هدف بوده و 30 نفر از جامعه آماری انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه همگن 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارده شده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه یادگیری پایدار زکی خانی و همکاران(1399) بود. ابتدا دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه ها را تکمیل و سپس در طی شش جلسه در کلاس های آموزشی حضور پیدا کردند. یافته های پژوهش، حکایت از آن دارد که آموزش به روش یادگیری معکوس، بر یادگیری پایدار (استمرار یادگیری، تقویت حل مسئله، ایجاد تفکر خلاق و معناداری یادگیری) تأثیر معناداری دارد و منجر به افزایش در هرچهار مقیاس فوق می گردد. این یافته ها، به فرایند فعال شدن دانش آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری و افزایش دانش آموزمحوری در کلاس درس -که در ماهیت این روش قرار دارد-، نسبت داده می شود. با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولان توصیه می شود که در جلسات ضمن خدمت معلمان علوم تجربی، مراحل روش معکوس را آموزش و سایر روش ها را مورد بازنگری قرار دهند.
۲.

بررسی رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نابرابری جنسیتی سلامت روان دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 707 تعداد دانلود : 177
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه نابرایری جنسیتی با سلامت روان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دوره کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد به تعداد 90 نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2 –1401 در این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودند. کل جامعه با روش نمونه گیری سرشماری، انتخاب شدند و درنهایت 73 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند. گردآوری داده ها از طریق دو پرسش نامه سلامت روان گلدبرگ (1972) و پرسش نامه نابرابری جنسیتی جلیل دهنوی (1384) صورت گرفت. برای تحلیل داده های توصیفی و همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرم افزار  SPSS  استفاده شد. یافته ها نشان دادند که رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان 352/0 درصد است که رابطه مثبت و معناداری است؛ به طوری که هرچه احساس نابرابری کمتر باشد، سلامت روان افراد، بهتر است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که به منظور ارتقای سطح سلامت روان دانشجومعلمان باید به ارزش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تساوی آن ها بین دختران و پسران توجه شود.
۳.

چگونه توانستم با استفاده از ساخت پادکست دانش آموزم را به ارسال تکالیف صوتی علاقه مند کنم؟ (اقدام پژوهی در شبکه آموزشی شاد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پادکست همه گیری کرونا شبکه آموزشی شاد اقدام پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 969 تعداد دانلود : 408
پژوهش حاضر به منظور رفع مشکل یکی از دانش آموزان پایه دوم دبستان مدرسه شهید مطهری در شهرستان املش در سال تحصیلی 1399-1400صورت گرفته است. در این مطالعه به بررسی عدم ارسال تکالیف صوتی توسط دانش آموز در شبکه آموزشی شاد پرداخته شده و هدف آن بررسی و تبیین علل مشکل دانش آموز و اقدام جهت رفع آن است. روش پژوهش، کیفی و از نوع اقدام پژوهی است. داده ها از طریق مشاهده عملکرد دانش آموز در کلاس مجازی شاد، مصاحبه تصویری در شبکه های مجازی با والدین و جست وجو در پایگاه های علمی، گردآوری شد. در نتیجه جمع آوری اطلاعات، علل مشکل دانش آموز، همه گیری ویروس کرونا، آموزش مجازی و مشغله کاری والدین تشخیص داده شد؛ بدین منظور برای رفع مشکل، از ساخت پادکست برای ایجاد علاقه در دانش آموز جهت ارسال تکالیف استفاده شد. نتایج، بیانگر این بود که استفاده از پادکست های ساخته شده با صدای دانش آموز تاثیر مثبتی در ایجاد علاقه جهت انجام تکالیف صوتی، توسط دانش آموز در شبکه آموزشی شاد دارد.
۴.

بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به تعاملات عناصر آموزشی در آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاملات عناصر آموزشی آموزش سنتی آموزش الکترونیکی آموزش ترکیبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 888 تعداد دانلود : 348
هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به تعاملات عناصر آموزشی در آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی بوده است، بنابراین این پزوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها کمی، از نوع مطالعات پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان زبان انگلیسی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 150 نفر از آن ها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه تعامل عناصر آموزشی کریمی و همکاران (1399) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش نامه توسط خبرگان علوم تربیتی و مربیان زبان انگلیسی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده های پژوهش بر اساس آزمون t تک نمونه ای جهت مقایسه میانگین ها و آزمون فریدمن جهت رتبه بندی روش های آموزش، تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که نگرش معلمان در مورد تعاملات عناصر آموزشی با انواع روش های آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی مطلوب است (05/0>p ). علاوه بر آن، نتایج رتبه بندی سه روش آموزش نشان داد که به ترتیب روش های ترکیبی، الکترونیکی و سنتی در تعامل با عناصر آموزشی، در رتبه اول تا سوم قرار دارند. با توجه به نتایج تحقیق، به مدیران نظام آموزش و پرورش پیشنهاد می شود که برای آموزش درس زبان، به روش های آموزش الکترونیکی توجه بیشتری نمایند.
۵.

بررسی وضعیت حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: حرفه ای گرایی تعهدسازمانی معلمان زبان انگلیسی محیط آموزشی مدارس دولتی و غیرانتفاعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 961 تعداد دانلود : 403
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان ایرانی زبان انگلیسی بود. نمونه آماری شامل156 معلم زبان انگلیسی، در سنین 23 تا 52 سال، شاغل در مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه و مصاحبه بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. تحلیل داده ها، نشان داد که حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی در سطح بالایی قرار دارد و بین حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان، رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، معلمان زن نسبت به همتایان مرد خود و معلمان مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با معلمان مدارس دولتی در مقطع متوسطه دوم از نظر حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی در سطح بالاتری قرار دارند. تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد که معلمان حرفه ای به تدریس خود تعهد دارند و به این دلیل به نیازهای فراگیران، حساس هستند و به طور فعال به دنبال فرصت های توسعه حرفه ای هستند. یافته های این پژوهش می تواند برای سیاست گذاران، ناظران، مدیران و معلمان زبان انگلیسی مفید باشد.
۶.

رابطه توسعه حرفه ای و توانمندی روان شناختی معلمان با روش تدریس اثربخش آن ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه حرفه ای توانمندی روان شناختی روش تدریس اثربخش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 263 تعداد دانلود : 625
معلم به عنوان عنصر اصلی در فرایند تدریس برای ارائه یک تدریس مطلوب می بایست هم زمان مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها را به طور هنرمندانه با یکدیگر ترکیب کرده و با به کارگیری آن ها تدریس اثربخش را طراحی و در کلاس ارائه کند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه توسعه حرفه ای و توانمندی روان شناختی معلمان با روش تدریس اثربخش آن ها انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد مقطع دبستان شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401- 1402 بود. نمونه آماری متشکل بود از 302 نفر از این معلمان که مطابق جدول مورگان برآورد و با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه توسعه حرفه ای کنتاکی (1993)، پرسش نامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسش نامه تدریس اثربخش آموزگاران محمودی و همکاران (1398) بود. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین روش تدریس اثربخش با توسعه حرفه ای، توانمندی روان شناختی و مؤلفه های آن، رابطه معنادار و مستقیم آماری وجود دارد (p≤0.01).  نتیجه آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری حاکی ازآن بود که توسعه حرفه ای، توانمندی روان شناختی و مؤلفه های استقلال، حس اهمیت، شایستگی و اثربخشی توان پیش بینی تدریس اثربخش را دارند (p≤0.05).   از این یافته ها نتیجه گیری می شود که با ارتقای سطح توسعه حرفه ای و افزایش توانمندی روان شناختی معلمان می توان به بهبود تدریس مؤثر آن ها و درنتیجه، افزایش کیفیت آموزش و یادگیری کمک نمود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸