توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال پنجم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 16)

مقالات

۱.

ارائه الگوی توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی مبتنی بر مؤلفه های مهارت های نرم

کلید واژه ها: توسعه حرفه ای مهارت های نرم دانشگاه تحلیل مضمون شبکه مضامین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 616 تعداد دانلود : 500
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی مبتنی بر مؤلفه های مهارت های نرم در دانشگاه ها است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و  به شیوه استقرائی، مؤلفه های توسعه حرفه ای مبتنی بر مهارت های نرم، شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های فرهنگیان، خلیج فارس، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا مرز اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد -استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنی ک ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبه ها به صورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر با استفاده از روش هولستی مقایسه شد. پس از کدگذاری و تحلیل داده های مصاحبه، تعداد 107 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15 مضمون سازمان دهنده و  در نهایت 5 مضمون فراگیر شامل؛ «مهارت های رهبری و مدیریتی»، «مهارت های توسعه فردی و حرفه ای»، «مهارت های خلاقیت و نوآوری»، «مهارت های اخلاق حرفه ای» و «مهارت های ارتباطی و تشریک مساعی» که شکل دهنده مدل توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی مبتنی بر مهارت های نرم بودند شناسایی و استخراج شدند.
۲.

بررسی رابطه بین تاب آوری و ویژگی های جمعیت شناختی با فرسودگی شغلی در معلمان زن شهرستان جوین

نویسنده:

کلید واژه ها: فرسودگی شغلی تاب آوری ویژگی های جمعیت شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 281 تعداد دانلود : 16
هدف از این پژوهش  بررسی رابطه بین تاب آوری و ویژگی های جمعیت شناختی در میان معلمان زن شهرستان جوین است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش توصیفی از نوع طرح های همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 700 معلم زن در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان جوین بودند که 257 نمونه بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای از سه مقطع تحصیلی ابتدایی (98 نفر)، دوره اول متوسطه (70 نفر) و دوره دوم متوسطه (89 نفر) انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های فرسودگی شغلی مسلش (1991) و تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 22 و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین تاب آوری و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. همچنین بین سابقه کاری و فرسودگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین مقطع شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که تاب آوری و برخی ویژگی های جمعیت شناختی در فرسودگی شغلی نقش مهمی دارند.
۳.

مطالعه تطبیقی روش های تدریس آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی در ایران و انگلستان

کلید واژه ها: آموزش علوم برنامه درسی دوره ابتدایی روش های تدریس مطالعه تطبیقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 16 تعداد دانلود : 205
پژوهش حاضر، به بررسی روش های تدریس در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بین دو کشور ایران و انگلستان و مقایسه تطبیقی آن ها پرداخته است. این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. داده های حاصل در پژوهش به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شده اند. برای گردآوری داده ها، از اسناد و مدارک کتابخانه ای، مجلات، گزارش های تحقیقی، اسناد و مدارک برنامه درسی کشورهای موردمطالعه، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و سایت های معتبر بخصوص سایت های وزارت آموزش وپرورش کشورهای مورد مطالعه (ایران و انگلستان) استفاده شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، در کشور انگلستان از روش ها و الگوهای نوین تدریس به ویژه روش های اکتشافی و مشارکتی به صورت فعال همراه با فعالیت های عملی و آزمایشگاهی در تدریس علوم تجربی استفاده می شود. همچنین برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نکات برجسته موفقیت در روش های تدریس آموزش علوم در کشور انگلستان است. اما در کشور ایران در بسیاری از مدارس همچنان از روش های سنتی در تدریس آموزش علوم استفاده می شود و کمبود امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و آزمایشگاهی در اکثر مدارس به چشم می خورد. همچنین این پژوهش در پایان با ارائه پیشنهادهای راهبردی و عملی جهت بهبود کیفیت آموزشی روش های تدریس آموزش علوم در ایران همراه است. 
۴.

تدوین مدل معادلات ساختاری تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی (نمونه پژوهش: مدیران مدارس شهر بیرجند)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی رهبری کوانتومی نوآوری سازمانی مدیران مدارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 255 تعداد دانلود : 924
با توجه به اهمیت نوآوری در نظام آموزش وپرورش، این پژوهش به بررسی تأثیر رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان مدیران مدارس سطح شهر بیرجند پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور سنجش رهبری کوانتومی از پرسش نامه عظیمی(1390)و جهت سنجش نوآوری سازمانی از پرسش نامه ساعتچی و همکاران(1389) استفاده شد. سرمایه اجتماعی نیز با استفاده از پرسش نامه ناهاپیت و گوشال(1998) مورد سنجش قرار گرفت. پایایی پرسش نامه ها با استفاده آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. به منظور سنجش روایی پرسش نامه ها از روایی محتوا استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران مدارس سطح شهر بیرجند تشکیل دادند. مطابق جدول جرسی مورگان 134 نفر از مدیران از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تأیید یا رد فرضیات از روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Warp-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری کوانتومی بر نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنی دار به ترتیب به میزان 59درصد و 57درصد دارد. همچنین سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنی داری به میزان 21 درصد بر نوآوری سازمانی دارد. در نهایت رابطه میانجی گری جزئی سرمایه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافته ها به مدیران مدارس پیشنهاد می شود که به مفهوم رهبری کوانتومی توجه ویژه ای مبذول دارند و با استفاده از مهارت های اساسی این سبک رهبری، نظام آموزشی را رهبری و هدایت کنند.
۵.

شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

کلید واژه ها: بهسازی کیفیت تدریس سازمان یادگیرنده معلم محور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 419 تعداد دانلود : 760
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دبیران مقطع متوسطه دوم به تعداد 800 نفر می باشند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.  برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شده است و نمونه آماری به تعداد 259 معلم است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری 03/.= IR که کمتر از 1/0 بود تأیید شد. برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفاده شده است. از میان معیارهای متفاوت و گوناگون، 4 معیار اصلی و 16 معیار فرعی، شناسایی شدند. با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله مراتبی، بهسازی حرفه ای با درجه وزنی 488/0 در اولویت اول، بهسازی سازمانی با درجه وزنی 229/0 در اولویت دوم، بهسازی آموزشی با درجه وزنی 171/0 در اولویت سوم، بهسازی فردی با درجه وزنی 148/0 در اولویت چهارم اولویت بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران قرار گرفتند.
۶.

بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگ ساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی

کلید واژه ها: اضطراب امتحان خودکارآمدی روش تدریس جیگ ساو سازگاری تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 575 تعداد دانلود : 559
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش به روش جیگ ساو بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسر در درس علوم بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش شامل 55 دانش آموز پسر پایه چهارم ابتدایی شهر خوی در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در هریک از گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. پرسشنامه های اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی توسط آزمودنی ها تکمیل شد. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 51 جلسه آموزش به روش جیگ ساو را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان با روش سخنرانی به برنامه های عادی کلاس خود ادامه دادند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد؛ آموزش به روش جیگ ساو در مقایسه با روش سخنرانی، تاثیر مثبت بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دارد. پژوهش حاضر دربردارنده راهبردهایی است که معلمان درس علوم می توانند استفاده کنند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸