توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال هفتم تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 24) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر روش تدریس به شیوه مشارکتی بر احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش آموزان دوره اول متوسطه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تدریس معلمان یادگیری مشارکتی احساس تعلق به مدرسه کیفیت کار گروهی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 34 تعداد دانلود : 571
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر روش تدریس به شیوه مشارکتی، بر احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش آموزان است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه مدرسه باقرالعلوم شهرکرج تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر درگروه گواه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و مقیاس کیفیت کار گروهی تسانگ و همکاران (2009) و در جهت برگزاری جلسات یادگیری مشارکتی از روش جیگساو استفاده شد. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS25  از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری وجود دارد بین احساس تعلق به مدرسه و کیفیت کار گروهی دانش آموزانی که به صورت یادگیری مشارکتی آموزش را دریافت کرده اند (گروه آزمایش) و گروهی که هیچ نوع آموزشی یادگیری مشارکتی را در این زمینه ندیده اند (گروه کنترل)، (05/0p<). براساس نتایج حاصل می توان بیان نمود که مدارس با به کارگیری فرآیند یادگیری مشارکتی می توانند زمینه لازم جهت افزایش کیفیت کار گروهی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان را فراهم نمایند.
۲.

اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی کارورزی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان البرز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارورزی دانشگاه فرهنگیان توسعه حرفه ای اولویت بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 802 تعداد دانلود : 202
پژوهش حاضر، با هدف اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی دروس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش این تحقیق، از نوع کمّی و جامعه آماری آن شامل فارغ التحصیلان پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که 250 نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات جمع آوری و با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. روایی پرسشنامه با دو روش اعتبار محتوا و نیز اعتبار سازه و پایائی آن با کمک آلفای کرونباخ (989/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که به ترتیب اولویت، ویژگی های آموزشی (44/3)، ویژگی های فردی (38/3)، ارتباطات (2/3)، ویژگی های سازمانی (54/2) و مدارس هدف (45/2) بر اثربخشی درس کارورزی تأثیر داشتند و در میان تمامی عوامل، عقد تفاهم نامه، ویژگی های فردی کارورز، معلم راهنما و استاد، دارای بالاترین میانگین بوده اند. درنتیجه، به منظور افزایش اثربخشی دروس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، توجه به این عوامل بر اساس اولویت بندی ارائه شده می تواند کارآمد باشد.
۳.

بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مجازی و حضوری معلمان بر اساس الگوی کرک پاتریک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثربخشی ضمن خدمت مجازی ضمن خدمت حضوری کرک پاتریک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 716 تعداد دانلود : 996
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت مجازی و حضوری بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و از نوع علی– پس از وقوع است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه شهر بیرجند به تعداد 601 نفر بود که با استناد به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نمونه ای به حجم ۲۲۵ نفر از جامعه انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سازه با تحلیل عاملی و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز بر اساس نظر متخصصان مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استناد به ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش مجازی 983/0 و آموزش حضوری 979/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی آزمون های جفتی – ویلکاکسون- t مستقل- تحلیل واریانس یک راهه ANOVA استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین نحوه های آموزش در سطوح واکنش، یادگیری، رفتاری و نتایج سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین های به دست آمده نشان می دهد که آموزش حضوری می تواند تأثیر به سزایی نسبت به آموزش مجازی در این چهار سطح داشته باشد و در بهبود عملکرد شغلی، یادگیری، رفتار و نتایج سازمانی موثر واقع شود.
۴.

بررسی تأثیر رهبری دانش بر توسعه حرفه ای معلمان با نقش میانجی ظرفیت یادگیری سازمانی در مدارس متوسطه دوم شهر ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه حرفه ای معلمان رهبری دانش ظرفیت یادگیری سازمان متوسطه دوم شهر ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 155 تعداد دانلود : 453
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری دانش بر توسعه حرفه ای معلمان با میانجی گری ظرفیت یادگیری معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام انجام شده است. از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام به تعداد 576 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 231 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه 15 سؤالی توسعه حرفه ای معلمان ایوبی (1393)، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا و همکاران (2004) و پرسشنامه ظرفیت یادگیری سازمانی فام و اسوایرسزک (2006) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی، از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 و نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر رهبری دانش، از طریق ظرفیت یادگیری سازمانی، بر توسعه حرفه ای معلمان تأثیر مستقیم دارد. با توجه به تأثیر رهبری دانش و ظرفیت یادگیری سازمانی بر توسعه حرفه ای معلمان، مدارس و سازمان های آموزشی می توانند رهبری دانش را در بین مدیران و معلمان مدارس تقویت نمایند؛ همچنین ظرفیت یادگیری سازمانی را به عنوان یکی از عناصر مهم مدرسه در تسهیل رابطه بین رهبری دانش و توسعه حرفه ای معلمان مورد توجه قرار دهند تا توسعه حرفه ای معلمان در مسیر مطلوب قرار گیرد.
۵.

بررسی رابطه رهبری اخلاق مدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اخلاق مدارانه مدیران اشتیاق شغلی معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 962 تعداد دانلود : 401
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری اخلاق مدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان، صورت گرفت. در این تحقیق، از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری شامل معلمان مرد مقطع ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان به تعداد 110 نفر بود که با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان، 86 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه رهبری اخلاق مدارنه (کالشوون و همکاران، ۲۰۱۱) با ضریب آلفای ۹۱/۰ و پرسش نامه اشتیاق شغلی با ابعاد غرق شدن، شور و شوق و وقف شدن در کار (شافلی و همکاران، ۲۰۰۲) با ضریب آلفای ۸۵/استفاده شد. با نظر متخصصان و اساتید دانشگاه، روایی و اعتبار محتوای پرسش نامه، مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار spss19 انجام شد. طبق نتایج به دست آمده، بین رهبری اخلاق مدارانه مدیران و اشتیاق شغلی معلمان، رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین بین وقف شدن و شور و شوق در کار با رهبری اخلاق مدارانه رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین مشخص شد، بین رهبری اخلاق مدارانه مدیران و بُعد غرق شدن در کار معلمان رابطه ای وجود ندارد (05/0<p). به صورت کلی در سازمان های آموزشی، رهبری اخلاق مدارانه مدیران می تواند اشتیاق شغلی معلمان را بالا ببرد. براین اساس، سبک رهبری اخلاق مدارانه، از عوامل تأثیرگذار در میزان اشتیاق شغلی شناخته می شود.
۶.

تبیین ضرورت تربیت معلمان حرفه ای با استفاده از روایت نگاری تأملی (ترکیب پژوهی شواهد تجربی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تأمل عمل تأملی روایت نگاری تأملی توسعه حرفه ای ترکیب پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 248 تعداد دانلود : 222
هدف پژوهش حاضر، تبیین چرایی و ضرورت توجه به روایت نگاری تأملی به عنوان یک راهکار برای توسعه حرفه ای در برنامه درسی کارورزی دانشجومعلمان است. برای دستیابی به تبیین فوق، از روش ترکیب پژوهی استفاده شده است که در آن، پژوهش های بیست سال اخیر با روشی نظام مند انتخاب شدند سپس مورد واکاوی محتوایی قرار گرفتند و دسته بندی شدند؛ در مرحله بعد (غربالگری ریز)، بیست پژوهش که معیارهای مد نظر را داشتند، انتخاب شدند، سپس طبق اصول تلفیق،  ترکیبی از یافته های آن ها، بازاندیشی و بازآرایی شد. در یافته های این ترکیب، ضرورت به کارگیری روایت نگاری تأملی در توسعه حرفه ای از چهار منظر، توجیه پذیر است: «روایت نگاری و سطوح تأمل»، «روایت نگاری تأملی و هویت فردی»، «روایت نگاری تأملی و هویت اجتماعی» «روایت نگاری تأملی و هویت حرفه ای». درنتیجه می توان گفت روایت نگاری تأملی بر ابعاد چهارگانه شناختی، عاطفی، اجتماعی و حرفه ای دانشجومعلمان -که از مؤلفه های مهم توسعه حرفه ای است- تأثیر مثبت دارد و می توان از آن به عنوان یک ابزار قوی در حوزه تربیت معلم استفاده کرد.  

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸