بررسی وضعیت حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان ایرانی زبان انگلیسی بود. نمونه آماری شامل156 معلم زبان انگلیسی، در سنین 23 تا 52 سال، شاغل در مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه و مصاحبه بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. تحلیل داده ها، نشان داد که حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی در سطح بالایی قرار دارد و بین حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان، رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، معلمان زن نسبت به همتایان مرد خود و معلمان مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با معلمان مدارس دولتی در مقطع متوسطه دوم از نظر حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی در سطح بالاتری قرار دارند. تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد که معلمان حرفه ای به تدریس خود تعهد دارند و به این دلیل به نیازهای فراگیران، حساس هستند و به طور فعال به دنبال فرصت های توسعه حرفه ای هستند. یافته های این پژوهش می تواند برای سیاست گذاران، ناظران، مدیران و معلمان زبان انگلیسی مفید باشد.Examining the Status of Professionalism and Organizational Commitment among English Teachers
This study investigated the status of professionalism and organizational commitment among EFL teachers in Iran. The participants included 156 EFL teachers, aged from 23 to 52, working at different public and non-profit schools in Tehran. A mixed method was employed in this research. To collect data questionnaires and interviews were used. Descriptive statistics, correlation coefficient, and Independent samples T-test were used for data analysis. Thje findings showed that professionalism and organizational commitment of EFL teachers were at a high level and there was a positive correlation between professionalism and organizational commitment of teachers. The results indicated that female EFL teachers had a higher level of both professionalism and commitment in the context of Iran. Moreover, EFL teachers in private schools had a higher level of both professionalism and commitment than those in public schools. The content analysis of the interviews showed that the professional teachers were committed to their teaching and were therefore sensitive to the needs of the learners and actively sought professional development opportunities. The findings of this research can be useful for policy makers, supervisors, managers and EFL teachers.