توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال پنجم پاییز 1399 شماره 3 (پیاپی 17)

مقالات

۱.

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان

کلید واژه ها: فن آوری اطلاعات و ارتباطات خلاقیت نوآوری تسهیم دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 288
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان انجام شد. این پژوهش، با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. حجم نمونه پژوهش را 85 نفر از استادان دانشگاه فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان تشکیل می دهند. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1959)، پرسشنامه نوآوری مارتین (1965) و پرسشنامه تسهیم دانش اِورد جکوب و همکاران (2007) بود. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، فن آوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیم دانش و خلاقیت و نوآوری ارتباط معناداری دارد. فن آوری اطلاعات و ارتباطات توانایی پیش بنی نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش را در استادان دانشگاه فنی و حرفه ای شهید رجایی کاشان دارد.
۲.

بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفه ای در بین معلمان ابتدایی اصفهان

نویسنده:

کلید واژه ها: اینترنت معلمان توسعه حرفه ای فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 431 تعداد دانلود : 677
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفه ای در بین معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیه های 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر به عنوان نمونه موردمطالعه از طریق فرمول مورگان و به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، جهت بررسی میزان کاربست اینترنت در نظام آموزشی در میان معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. روایی پرسشنامه ها از طریق نظرات متخصصان، و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 91/0 برآورد شده است. یافته ها نشان داد پاسخگویان در حد کم از اینترنت جهت شرکت در فعالیت های درس گروه های علمی استفاده کرده اند و در حد زیاد از اینترنت برای انجام فعالیت های علمی و پژوهشی در راستای ارتقای توسعه حرفه ای استفاده می نمایند. اکثر معلمان در خصوص اثربخشی اینترنت در ارتقای توسعه حرفه ای، از آگاهی بالایی برخوردارند، ولی سطح کاربرد اینترنت در خصوص ارتقای توسعه حرفه ای کمتر از متوسط است.
۳.

تحلیل مهارت نگارش در نومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی مطالعه موردی: برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

کلید واژه ها: نومعلمان برنامه درسی کارورزی طراحی آموزشی نگارش دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 692
هدف از این مقاله، تحلیل برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی با درنظر گرفتن مهارت نومعلمان در طراحی های آموزشی نگارش است. برای رسیدن به مقصود، از روش پژوهش کیفی با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و متن گزارش های کارورزان استفاده شد. نمونه گیری به صورت هدفمند بود. شرکت کنندگان، 8 نفر از نومعلمان دختر (دانشجویان ورودی سال 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران) بودند. ابتدا متن مصاحبه ها، پیاده و داده ها استخراج شد؛ از گزارش کارورزان نیز داده ها خارج گردید. سپس مجموعه اطلاعات، با روش تحلیل محتوای مضمونی بررسی شدند. یافته های گردآوری شده از منابع اطلاع رسان، به گونه ای در نظر گرفته شد که در سطح محتوا و سطح مهارت های حرفه ای و در ترکیب این دو سطح، قابل تفکیک باشند. نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در دوره کارورزی توجه و علاقه اندکی به طراحی موضوع نگارش داشتند. همچنین آنها در طول دوره کارورزی، در طراحی های آموزشی مبحث نگارش، کاملاً به شایستگی های لازم نرسیدند. دلایل مختلفی برای آن می توان ذکر کرد. در برنامه درسی رشته: کاربردی نبودن برخی واحدهای درسی، ناهماهنگی فرآیند درسی با دروس آموزشی مدارس و نامناسب بودن شیوه و راهبرد آموزشی دروس. در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیت های آموزشی، نپرداختن به دانش ها و روش های متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کم توجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش می باشد.
۴.

پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم دبیرستان های شهرستان قم

کلید واژه ها: پیشرفت تحصیلی راهبردهای انگیزشی راهبردهای فراشناختی هدف تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 775 تعداد دانلود : 478
هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم دبیرستان های شهرستان قم در سال تحصیلی 98-1397 است. حجم نمونه شامل 331 دانش آموز بود که با استفاده از جدول مورگان با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد راهبرهای انگیزشی و فراشناختی دی گروت (۱۹۹۰) و پرسشنامه استاندارد هدف تحصیلی بوفارد (1998) با پایایی به ترتیب 88/0 و 81/0 بر اساس الفای کرونباخ استفاده شد. برای پیشرفت تحصیلی، نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی درس علوم پایه نهم لحاظ شد. نتایج حاصله نشان داد که بین راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم پایه نهم رابطه معناداری وجود دارد. اما از بین متغیرهای فوق تنها متغیر هدف تحصیلی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد. در نتیجه می توان گفت با فراهم سازی زمینه ها و برنامه هایی برای بهبود راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش می یابد.
۵.

مدل یابی هیجان های تدریس معلمان بر مبنای فعالیت های اجتماعی تدریس و مهارت های هیجانی-اجتماعی معلمان

کلید واژه ها: هیجان های معلم فعالیت اجتماعی تدریس مهارت های هیجانی - اجتماعی معلم مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 803 تعداد دانلود : 369
این پژوهش، با هدف آزمون رابطه علی بین فعالیت های اجتماعی تدریس و مهارت های هیجانی- اجتماعی معلم با هیجان های تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعه آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستان های یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه فعالیت های اجتماعی تدریس و مهارت های هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجان های تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از داده های تجربی، نشان داد هیجان های تدریس معلم به طور مستقیم از متغیرهای برون زاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارت های هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر می پذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارت های هیجانی-اجتماعی هستند و از عهده فعالیت های اجتماعی تدریس برمی آیند، هیجان های مثبت بیشتری را تجربه می کنند و در نتیجه رابطه مثبتی با دانش آموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجان های مثبت و تنظیم هیجان های منفی، معلمان به فعالیت های اجتماعی تدریس و مهارت های هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانش آموزان و کنترل موقعیت های استرس زا نیاز دارند.
۶.

رابطه بلوغ حرفه ای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری

کلید واژه ها: بلوغ حرفه ای رفتارهای نوآورانه معلمان و پایه دوم ابتدائی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 340 تعداد دانلود : 616
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بلوغ حرفه ای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهرری بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بلوغ حرفه ای س اویکاس و پرفل ی (2011) با ضریب آلفای کرونباخ 67/0 و پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای نوآورانه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0استفاده شد. داده های به دست آمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان و به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین بلوغ حرفه ای و مؤلفه های آن شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتمادبه نفس و مشاوره گرفتن با رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفه های بلوغ حرفه ای شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتماد به نفس و مشاوره گرفتن قادر به پیش بینی رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان هستند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸