توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال دوم بهار 1396 شماره 1 (پیاپی 3)

مقالات

۱.

ارزشیابی عناصربرنامه درسی دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی: مطالعه موردی پردیس های استان سیستان و بلوچستان

کلید واژه ها: ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان اسناد بالا دستی الگوی ارزشیابی CIPP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 592 تعداد دانلود : 458
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بر اساس اسناد بالا دستی بوده است. روش پژوهش، ارزشیابی با استفاده از الگوی ( CIPP ) است و جامعه آماری 100 نفر از اساتید موظف و غیرموظف شاغل را در پردی سهای دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 94 - 93 دربرمی گیرد که یک نمونه 80 نفری با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. جم عآوری داد هها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برای عنصر مشارکت اساتید در تولید برنامه درسی ) 87 / 0( و فرآیند ارزشیابی از آموخته های دانشجومعلمان ) 0/84 ( به دست آمد. تجزیه و تحلیل داد هها و آزمون استنباطی خ یدو نشان داد : میزان بازنگری در عنصر مشارکت اساتید در تولید برنامه درسی در مقایسه با اسناد بالا دستی نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. یافت هها همچنان نشان داد که بر اساس ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق ، فرآیندارزشیابی از آموخت ههای دانشجومعلمان در مقایسه با اسناد بالا دستی نامطلوب می باشد. بنابراین با توجه به یافت ههای پژوهش نیاز است که دانشگاه فرهنگیان به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه این دانشگاه در زمینه فرآیند ارزشیابی از آموخت ههای دانشجومعلان، اقدامات عملی بیشتری از خود نشان دهد.
۲.

صلاحیت های تدریس معلمان ابتدایی شهر همدان از دیدگاه دانشجومعلمان: مطالعه موردی پردیس شهید باهنر و شهید مقصودی همدان

کلید واژه ها: تدریس اثربخش صلاحیتها مهارت‌ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 239 تعداد دانلود : 433
هدف از انجام این پژوهش بررسی صلاحی تهای تدریس معلمان ابتدایی شهر همدان از دیدگاه دانشجومعلمان کارورزی بود که با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. شرکتکنندگان این پژوهش 129 نفر ) 65 دانشجوی پسر و 64 دانشجوی دختر( از دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی بودند که تا زمان پژوهش کارورزیهای 1 تا 4 را گذرانده بودند. دانشجویان دختر از پردیس شهید باهنر همدان و دانشجویان پسر از پردیس شهید مقصودی به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 38 سؤالی بود که در طیف پنج درجهای لیکرت نظرات دانشجویان را در مورد صلاحیتهای تدریس معلمان ابتدایی اندازهگیری کرد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، آزمون t تک گروهی و تحلیل واریانس چند متغیره ) MANOVA ( استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد صلاحیتهای تدریس معلمان زن در حد متوسط و معلمان مرد در حد بالاتر از متوسط میباشد. اما با در نظر گرفتن کلیه معلمان با صرف نظر از جنسیت، صلاحیتهای تدریس معلمان در حد متوسط ارزیابی گردید. از بین حوز ههای تدریس اثربخش میتوان گفت : معلمان مرد در متغیرهای روابط انسانی و ویژگیهای فردی و ارزشیابی در حد مطلوب و در حوزههای طراحی و تدوین درس، اجرا و ارائه درس و آموزش راهبردهای یادگیری در حد متوسط میباشند. همچنین معلمان زن در متغیرهای طراحی و تدوین درس، اجرا و ارائه درس و روابط انسانی و ویژگیهای فردی در حد نامطلوب و در متغیرهای ارزشیابی و آموزش راهبردهای یادگیری در حد متوسط میباشند. در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی و دانشجومعلمان ارائه گردید.
۳.

عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان: ارائه مدل ساختاری

کلید واژه ها: معلمان فرسودگی شغلی عوامل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 554 تعداد دانلود : 907
این پژوهش با هدف شناسایی الگوی روابط ساختاری عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان شهر کرج انجام شد. پژوهش حاضر از نوع طر حهای همبستگی بوده و تعداد 180 معلم دور ههای س هگانه آموز ش و پرورش شهر کرج به روش نمون هگیری تصادفی خوش های چندمرحل های در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه محق قساخته عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ ) 1981 ( بود. برای تحلیل داد هها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل استرس شغلی و نگرش شغلی به طور مستقیم و عوامل توازن کار-خانواده، توسعه حرفه ای، حمایت مدیران و حمایت همسر از طریق عامل نگرش شغلی بر فرسودگی شغلی مؤثرند. مدل پژوهش توانست 35 درصد واریانس فرسودگی شغلی معلمان را تبیین کند. شاخ صهای برازش مدل نیز در حد مطلوبی بودند. همه متغیرهای مدل بر فرسودگی شغلی معلمان ضریب اثر معناداری داشتند. جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان برنام ههایی برای بهبود نگر شهای شغلی معلمان از طریق توجه به مؤلف ههای فردی، خانوادگی و سازمانی مدل حاضر اجرا شود
۴.

نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجو معلمان

کلید واژه ها: اشتیاق شناختی رفتاری عاطفی فرسودگی تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 471
یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهش های تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب کاهش عملکرد تحصیلی در دانشجویان می شود. کیی ازعوامل روانشناختی که درعملکرد تحصیلی دانشجویان اثرگذار است، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان در سال تحصیلی 1394 - 1393 به تعداد 2460 نفر تشکیل دادند که 331 نفر از این افراد براساس جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بین متغیرهای اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود داشت ) 01 / p> 0 (. همچنین حدود 11 % از واریانس مربوط به فرسودگی تحصیلی توسط اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری تبیین شد.
۵.

تبیین بنیان های نظری، اقتضائات عملی و ویژگی های روش شناختی پژوهش روایی

کلید واژه ها: پژوهش روایی روش تحقیق پژوهش کیفی تربیت معلم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 612
هدف پژوهش حاضر، تحلیل و بررسی ابعاد نظری و عمل پژوهش روایی است. امروزه با تغییر و توسعه معانی و مفاهیم مرتبط با تربیت معلم، شاهد یک نوع تغییر جهت گیری معرفت شناختی در برنامه های درسی تربیت معلم، از الگوهای فنآورانه به الگوهای فکورانه هستیم. در الگوهای فکورانه پیوندی عمیق بین نظر و عمل معلم وجود دارد، به طوری که برنامه های درسی از رهگذر تجارب و تأمات روزانه معلمان عبور می کند. شاهد این مدعا برنامه های درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است که در آن دانشجومعلمان می بایست از طریق روایت پژوهی به توصیف، تحلیل و تسهیم تجارب روزانه خود بپردازند. در پژوهش روایی، محققان از طریق شنیدن، دیدن، زیستن، نوشتن و تفسیرکردن، داستان های مرتبط با تجارب زیسته خود و دیگران را مورد کاوش قرار می دهند. برهمین اساس با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع و خلأ منابع فارسی مرتبط، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش اسنادپژوهی به واکاوی ابعاد روش-شناختی رویکرد روایی بپردازد. بنابراین در پژوهش حاضر ابتدا پیشینه، ویژگی ها و عناصر کلیدی این روش بررسی شده است. در ادامه انواع روایی، مراحل انجام پژوهش، نمونه گیری، رو شهای تحلیل، فرآیند اعتباربخشی و ملاحظات اخلاقی از دید صاحبنظران تحلیل گردیده و در بخش پایانی نیز برخی انتقادات و محدودیت های پژوهش روایی مورد بحث قرار گرفته است.
۶.

استفاده از اقدام پژوهی برای تقویت یادگیری: مطالعه فرآیند پیشرفت تحصیلی در دروس املاء و انشاء

کلید واژه ها: دوره ابتدایی املا انشا اقدام پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723 تعداد دانلود : 984
ارتقای کیفیت آموزش از طریق پژوهش توسط معلمان و بهبود و بالندگی عوامل آموزشی امکان پذیر است. معلم  به عنوان «کارگزار فکور » تنها از طریق تحقیقات دانشگاهی قادر به پاسخ گوی مسائل و مشکلات علمی آموزش و پرورش نیست؛ رفع برخی مسائل از طریق پژوهش، توسط خود معلم امکان پذیر است و آن به کارگیری نوعی دیگر از پژوهش است که با آن بتواند مسائل واقعی محیط کلاس درس و آموزش را حلّ و فصل کند. اقدا م پژوه در سال تحصیلی 93 - 92 به عنوان آموزگار پایه سوم دبستان حضرت رقیه (س) شهرستان سرپل ذهاب، استان کرمانشاه با مشکل ضعف املای دانش آموزانش مواجه بود. ضعف در دروس خوانداری و نوشتاری موجب یأس، دلسردی، بی حوصلگی و در نهایت اُفت تحصیلی آنها شده بود. از این رو اقدام پژوه برای بر طرف نمودن این ضعف به گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه، بررسی اسناد، مشاهده و مصاحبه پرداخت. سپس از شکل درست غلط های املایی دانش آموزان به عنوان یک راهکار استفاده کرد. به منظور انجام این امر ابتدا نوشتن حروف الفبا، ترکیب صحیح حروف، بیان پیام از طریق جمله، معانی، هم خانواده و تضاد را آموزش داده و پس ازآن از دانش آموزان خواست درست غلط های املائی را به صورت متنی معنی دار درآورند و برای ایجاد محیطی جذاب و سرگرم کننده از دانش آموزان خواست براساس موضوع در کنار نوشته هایشان نقاشی بکشند. اقدام پژوه با انجام این کار در نظر داشت، اما دانش آموزان را بهبود بخشد و انشا را تقویت کند که نتایج به دست آمده نشان داد با ارائه راهکارهای مناسب غلط های املایی دانش آموزان کاهش و انشای آن ها نیز تقویت شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸