آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

معلم به عنوان عنصر اصلی در فرایند تدریس برای ارائه یک تدریس مطلوب می بایست هم زمان مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها را به طور هنرمندانه با یکدیگر ترکیب کرده و با به کارگیری آن ها تدریس اثربخش را طراحی و در کلاس ارائه کند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه توسعه حرفه ای و توانمندی روان شناختی معلمان با روش تدریس اثربخش آن ها انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد مقطع دبستان شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401- 1402 بود. نمونه آماری متشکل بود از 302 نفر از این معلمان که مطابق جدول مورگان برآورد و با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه توسعه حرفه ای کنتاکی (1993)، پرسش نامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسش نامه تدریس اثربخش آموزگاران محمودی و همکاران (1398) بود. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین روش تدریس اثربخش با توسعه حرفه ای، توانمندی روان شناختی و مؤلفه های آن، رابطه معنادار و مستقیم آماری وجود دارد (p≤0.01).  نتیجه آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری حاکی ازآن بود که توسعه حرفه ای، توانمندی روان شناختی و مؤلفه های استقلال، حس اهمیت، شایستگی و اثربخشی توان پیش بینی تدریس اثربخش را دارند (p≤0.05).   از این یافته ها نتیجه گیری می شود که با ارتقای سطح توسعه حرفه ای و افزایش توانمندی روان شناختی معلمان می توان به بهبود تدریس مؤثر آن ها و درنتیجه، افزایش کیفیت آموزش و یادگیری کمک نمود.

The Relationship Between Teachers’ Professional Development and Psychological Ability with Their Effective Teaching Method

As the main element in the teaching process, the teacher must simultaneously combine a set of knowledge and skills in an artistic way and design an effective teaching method by to present in a class. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between professional development and the psychological ability of teachers with effective teaching methods. The descriptive research method was correlation type. The statistical population included all male and female primary school teachers in Kermanshah city in the academic year 2022-2023. The statistical sample consisted of 302 of these teachers who were estimated according to Morgan's table and selected by stratified sampling method. The data collection tool was the Kentucky’s Teacher Professional Development Questionnaire (1993), the Spreitzer and Mishra’s Psychological Empowerment Questionnaire (1995), and The Effective Teaching Questionnaire Of Teachers. (Mahmoodi, et al.  2018). The result of the Pearson correlation test showed that there is a significant and direct statistical relationship between the effective teaching method and professional development, psychological ability, and its components (p≤0.01). The result of the multivariate regression analysis test indicated that professional development, psychological ability, and the components of independence, sense of importance, competence, and effectiveness have the ability to predict effective teaching (p≤0.05). Based on the findings, it is concluded that by improving the level of professional development and increasing the psychological ability of teachers, it is possible to help improve their effective teaching and thus increase the quality of teaching and learning.

تبلیغات