توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال ششم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 20)

مقالات

۱.

بررسی نقش سواد برنامه درسی در توسعه حرفه ای معلمان با میانجی گری اجتماعات حرفه ای یادگیری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف

کلید واژه ها: سواد برنامه درسی توسعه حرفه ای اجتماعات حرفه ای یادگیری معلمان مقطع ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 949
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد برنامه درسی در توسعه حرفه ای با میانجی گری اجتماعات حرفه ای یادگیری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف بود که با روش پژوهش همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف در سال تحصیلی 1400-1399 شامل 788 نفر (416 نفر مرد و 372 نفر زن) بودند. از بین آنها و مطابق با فرمول کوکران، تعداد 258 نفر از معلمان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه (105 نفر مرد و 153 نفر زن) انتخاب شدند. پس از توضیح به گروه نمونه در خصوص هدف پژوهش و فواید آن، اعضای نمونه به پرسشنامه های توسعه حرفه ای معلمان (ایوبی، 1393)، سواد برنامه درسی (عباباف، 1392)، و اجتماعات حرفه ای یادگیری (اولیور و همکاران، ۲۰۰۹) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و AMOS-9 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین سواد برنامه درسی با اجتماعات حرفه ای یادگیری، رابطه معنی دار با رقم 874/3 درصد، بین اجتماعات حرفه ای یادگیری با توسعه حرفه ای رابطه معنی دار با رقم 994/3 درصد، بین سواد برنامه درسی با توسعه حرفه ای رابطه معنی دار با رقم 058/4 درصد، و بین سواد برنامه درسی با توسعه حرفه ای و نقش میانجی اجتماعات حرفه ای یادگیری رابطه معنی دار با رقم 12 درصد با سطح اطمینان 9/99 درصد، برقرار است.
۲.

پیش بینی بهزیستی روان شناختی بر اساس هوش هیجانی و رضایت از زندگی در بین معلمان دوره ابتدایی شهرستان زاوه

کلید واژه ها: بهزیستی روان شناختی هوش هیجانی رضایت از زندگی معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 631 تعداد دانلود : 848
پژوهش حاضر، با هدف پیش بینی بهزیستی روان شناختی بر اساس هوش هیجانی و رضایت از زندگی معلمان زن و مرد شهرستان زاوه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان زاوه در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آن ها نمونه ای 180 نفری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که به دلیل وجود کرونا و عدم حضور معلمان در مدارس پرسشنامه های هوش هیجانی(شات، 1998)، رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985) و بهزیستی روان شناختی (ریف، 1980) به صورت برخط از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی با بهزیستی روان شناختی رابطه ای معنادار وجود دارد و هوش هیجانی و رضایت از زندگی سهم معناداری در پیش بینی بهزیستی روان شناختی دارند که در معلمان مرد 31 درصد و در معلمان زن 42 درصد از واریانس بهزیستی روان شناختی را تبیین می کنند. همچنین نتایج نشان داد در معلمان مرد، هوش هیجانی با 23/0درصد سهم معنادار و مثبتی در بهزیستی روان شناختی داشته است ولی در معلمان زن هوش هیجانی با 22/0درصد و رضایت از زندگی 20/0 توانایی تقریباً یکسانی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی داشتند. نتایج این پژوهش از نقش هوش هیجانی در معلمان مرد و هوش هیجانی به همراه رضایت از زندگی در معلمان زن، به عنوان عاملی مهم در پیش بینی بهزیستی روان شناختی حمایت می کند که می تواند کمک کننده خوبی در ارائه پیشنهاد های کاربردی در این حوزه باشد.
۳.

شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان درس «تفکر و سواد رسانه ای»

کلید واژه ها: صلاحیت حرفه ای آموزش تفکر سواد رسانه ای تربیت رسانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 75
سواد رسانه ای بدین معنا نیست که فراگیر صرفاً تعریف رسانه را یاد بگیرد. فراگیر باید یاد بگیرد که رسانه چه تأثیری بر ما می گذارد. منظور از سواد رسانه ای، تجهیز کردن دانش آموزان رسانه ها با توانایی و مهارت های تحلیل، نقد و ارزشیابی محتوای رسانه ها است. با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه ای و جدید بودن درس «تفکر و سواد رسانه ای» شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه ای حائز اهمیت است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه ای طراحی و اجرا شد. این پژوهش به شیوه کیفی و با روش مطالعه موردی بود. جامعه آماری شامل معلمان درس تفکر و سواد رسانه ای شهرستان بیرجند و متخصصان تعلیم و تربیت در سطح کشور بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و بر اساس اشباع نظری، 12 نفر معلم و 3 نفر متخصص مصاحبه شدند. داده های به دست آمده به شیوه تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. دانش رسانه ای، مهارت رسانه ای، نگرش رسانه ای، آموزش مهارت های تفکر، دانش تربیت رسانه ای و سواد های پشتیبان، شش دسته صلاحیت های مورد نیاز معلمان تفکر و سواد رسانه ای بودند که در قالب مضمون اصلی در پژوهش حاضر شناسایی شدند.
۴.

بررسی مبانی فلسفی و ماهیت یادگیری الگوی آموزشی مونته سوری

نویسنده:

کلید واژه ها: الگوی برنامه درسی مونته سوری مبانی فلسفی ماهیت یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 381 تعداد دانلود : 214
در طول تاریخ مربوط به تربیت اوان کودکی، الگوها و رویکردهای مشهور مختلفی به ظهور رسیده که همچنان مورد اقبال و توجه هستند. الگوی برنامه درسی مونته سوری یکی از این الگوهاست که بکارگیری آن در کشور ما نیز رو به گسترش است. هدف مقاله حاضر، بررسی مبانی فلسفی الگوی مذکور و تحلیلی بر ماهیت یادگیری برخاسته از آن است. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیلی فلسفی پس رونده در قالب رویکرد استنتاجی، برخی از مبانی فلسفی این الگو استنباط و تدوین گردید. این مبانی عبارتند از: نگاه کل گرا به هستی و کودک و لزوم تربیت کل گرایانه، برخورداری کودک از وجه فردی و اجتماعی و تأکید بر تربیت هر دو وجه، وجود نیروی خودانگیخته درون کودک در مسیر رشد، توجه به تمایلات کودک و لزوم آشکارسازی ظرفیت های درونی او، تأکید بر مراحل مختلف رشد و تدارک تجربیات یادگیری متناسب با اقتضائات هر مرحله، آزادی کودک به عنوان عنصر کلیدی در سراسر فرایند تربیت، تطابق نسبی رویکرد آموزشی مونته سوری با رویکرد سازنده گرایی، تدارک محیط آموزشی مطلوب در راستای همکاری با فرمان طبیعت. در ادامه نیز با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی روشن شد که ماهیت یادگیری در این الگو با یافته های تحقیقات جدید درباره یادگیری که بر صلاحیت، عاملیت، کودکی چندگانه و اولویت تجربه زیسته کودکان مبتنی است، قرابت دارد.
۵.

نقش کمال گرایی مثبت و منفی و ترس از شکست در عملکرد در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی

کلید واژه ها: ترس از شکست در عملکرد تعلل ورزی تحصیلی دانش-آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 545 تعداد دانلود : 641
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد کمال گرایی و ترس از شکست در عملکرد در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان مدارس نمونه دولتی مشکین شهر بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی شهر مشگین شهر در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که از بین آنها 200 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کمال گرایی تری-شوت (PANPS)، مقیاس ترس از شکست در عملکرد کانروی (PFAI)، مقیاس تعلل ورزی تاکمن (TPS) استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان در نرم افزار SPSS22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کمال گرایی مثبت با تعلل ورزی تحصیلی رابطه منفی و معناداری دارد (01/0>p). در حالی که رابطه کمال گرایی منفی با تعلل ورزی تحصیلی مثبت و معنادار بود (01/0>p). همچنین، بین ترس از شکست در عملکرد با تعلل ورزی تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیش بین قادر به تبیین 23/0 از واریانس متغیر تعلل ورزی تحصیلی هستند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که در صورت بالا بودن نمره کمال گرایی و ترس از شکست در عملکرد به احتمال زیاد شاهد بروز تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان خواهیم بود.
۶.

رابطه بین جهت گیری یادگیری با جو ایمنی روانشناختی و یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی استان گلستان

کلید واژه ها: بهزیستی ایمنی روانشناختی جهت گیری یادگیری یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی گلستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 631 تعداد دانلود : 819
هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین جهت گیری یادگیری با جو ایمنی روانشناختی و یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که 204 معلم با استفاده از روش انتخاب تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های تحقیق، از پرسش نامه های جهت گیری یادگیری بندرسن و ساتکلیف (2003)، جو ایمنی روانشناختی ادموندسن و لی(2014) و یادگیری تیمی دی دریو (2007) استفاده شد. روایی صوری پرسش نامه ها توسط متخصصان تأیید گردید و مقدار آلفای کرونباخ پرسش نامه ها به ترتیب 81/0، 78/0 و 86/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب آن ها بود. داده های پژوهش با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر PLS تحلیل شدند و نتایج نشان داد رابطه بین جهت گیری یادگیری و جو ایمنی روانشناختی مثبت و معنی دار است. همچنین رابطه بین جهت گیری یادگیری و یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنی داری بود. بخش دیگری از نتایج نشان داد رابطه بین جو ایمنی روانشناختی و یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنی داری است. در نهایت، نتایج نشان داد رابطه بین جهت گیری یادگیری و یادگیری تیمی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی جو ایمنی روانشناختی مثبت و معنی دار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸