پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه

پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه

پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه سال دوم پاییز 1398 شماره 3 (پیاپی 7)

مقالات

۱.

بررسی و نقد روش تاریخ نگاری یعقوبی؛ مطالعه موردی تاریخ یعقوبی

نویسنده:

کلید واژه ها: ابن واضح یعقوبی تاریخ عمومی تاریخ یعقوبی تاریخ نگاری اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۵۲ تعداد دانلود : ۴۵۷
احمد بن ابی یعقوب اسحاق بن واضح یعقوبی اصفهانی مصری (م284ق) از بزرگان و پیشگامان دانشمندان «موالی» است. او را می توان معلم و پدر جغرافیای اسلامی و تاریخ نگاری جهانی با ویژگی های عقل گرایانه دانست. گرایش دینی- مذهبی و وسعت تسلط علمی او در حوزه تاریخ، جغرافیا، شعر و نجوم و گیاه شناسی و مطالعات اجتماعی، وی را بر صدر طبقه ی دانشمندان بنام اسلامی-شیعی نهاده است. یکی از یادگارهای گران سنگ مورخ مذکور، کتابی تاریخی موسوم به تاریخ یعقوبی است. شناخت و معرفت بر روش و درون مایه تاریخ نگاری یعقوبی بر محققان و علاقه مندان به علم تاریخ نگاری- به لحاظ عظمت و جایگاه او در این علم – ضروری به نظر می رسد. از ویژگی های مهم تاریخ یعقوبی، پرداختن به جنبه های تمدنی و فرهنگی تاریخ، نگاه نقادانه او به روایات، گزینش اخبار و حذف برخی از آن ها، نگاه جامع به تاریخ و عدم محدودیت در دوره اسلامی، تواضع علمی او، نگارش تاریخ با روش ترکیبی، نگاه مستقل سیاسی، عدم حذف رخدادهای مربوط به شیعه و امامان معصوم علیهم السلام از تاریخ، صراحت نسبی و پرهیز از مدح و ستایش حکام، پرهیز از نقل برخی افسانه ها و اسطوره ها، و سبک موضوع محور کتاب را می توان نام برد
۲.

واکاوی و تحلیل زمینه ها و اهداف جنگ طلبی آل سعود در یمن

کلید واژه ها: موازنه قدرت جنبش اسلامی حوثی ها بیداری اسلامی اقتدار قدرت تجاوز نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۳۲ تعداد دانلود : ۲۴۸
نقش آفرینی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای بحرانی به نام تجاوز نظامی علیه یمن با محوریت آل سعود را به وجود آورده است. کشور عربستان از گذشته دور، یمن را به عنوان حوزه نفوذ و حیاط خلوت خود محسوب کرده و تسلط کاملی را بر حاکمان این کشور داشته است. در این میان پس از انقلاب مردم یمن و ناآرامی های سال های اخیر، جنبش اسلامی الحوثی با ریشه تشیع و در تقابل با سلطه دولت وهابی آل سعود شکل گرفت. این جنبش با بر نتافتن سلطه آل سعود و تمایل و ارتباط با جمهوری اسلامی ایران حوزه نفوذ عربستان بر یمن را به چالش کشید. بر این اساس آل سعود با حمله نظامی به یمن و متهم کردن ایران به حمایت های نظامی و سیاسی از جنبش انصار الله، رویه ای تقابلی به خود گرفت. چنان که عربستان سعودی تلاش کرده است تا با تشکیل ائتلاف و تهاجم نظامی به یمن، جنبش اسلامی انصار الله را از قدرت سیاسی حذف کند و با چینش جریان های هم سو در ساختار قدرت از نفوذ ایران در دولت جدید یمن جلوگیری کند. جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت و پشتیبانی معنوی و سیاسی از جنبش انصار الله و انقلابیون یمن تلاش کرده است تا موازنه قدرت منطقه ای را به نفع خویش تغییر دهد. هم چنین یافته های پژوهش نشان می دهد که رقابت و تعارض منافع میان آل سعود و ایران در بحران یمن، بازی با حاصل جمع جبری صفر را ایجاد کرده است. بررسی زمینه ها، اهداف، و برآیند حضور نظامی آل سعود در یمن رسالت اصلی این تحقیق است. چنان که به نظر می رسد عربستان سعودی به عنوان با نفوذ ترین کشور عربی در میان اعراب، به منظور حفظ وجهه سیاسی، تثبیت وبسط قدرت خود در منطقه و جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه عربی، با ائتلاف کشورهای عربی و اقدام نظامی علیه حوثی های طرفدار ایران، سعی به حفظ توازن در منطقه دارد
۳.

بررسی دو ضلعی قطر و عربستان و مؤلفه های تأثیرگذار این دو ضلعی بر تحولات سوریه و یمن از سال 2011 تا 2019

نویسنده:

کلید واژه ها: عربستان قطر مؤلفه های تأثیرگذار سیاست خارجی بحران سوریه بحران یمن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۱۴ تعداد دانلود : ۲۳۱
عربستان و قطر دو کشور عربی همسایه هستند که بیش ترین اثرگذاری و نقش آفرینی را دارا می باشند. منابع غنی نفت و گاز در این دو کشور و ثروت فراوان حاصل از این منابع، بلندپروازی ها و مداخلات منطقه ای فراوانی را برای هر دو کشور به همراه داشته است که این امر در کنار اختلافات ریشه دار و عمیق مرزی و تاریخی بین دو کشور، و نیز اختلافات ایدئولوژیک ناشی از نگاه های وهابی- اخوانی برخاسته از اندیشه های سران این دو کشور، اصطکاک ها و مخاصماتی را در تاریخ نه چندان درازمدت روابط دو کشور ایجاد نموده که این دو کشور همواره تا پیش از سالیان اخیر، می کوشیده اند با تعامل و مساعدت، جلوه های این مخاصمه را چندان علنی نکنند. با این وجود، تحولات بیداری اسلامی (بهار عربی) در منطقه که از 2011 کلید خورد و مجموعه تحولات منطقه خصوصاً دیدگاه های متعارض دو کشور در جریان تحولات سوریه و یمن، دامنه اختلافات را تعمیق بخشیده و این مسأله حتّی تا مرحله پیش از رویارویی مستقیم نظامی نیز، ادامه پیدا کرد. این پژوهش، با اشاره به مؤلفه های هویتی سیاست داخلی و خارجی دو کشور قطر و عربستان، تلاش دارد به این سئوال پاسخ دهد که عوامل تشدید این بحران و روند تشدید اختلاف بین دو کشور خصوصاً تشدید اختلافات این دو کشور در سال جاری(2019) چه بوده است؟ دلیل تشدید خصومت در روابط کشور در موضوعات اشاره شده را می توان در پیشینه ی اختلافات مرزی میان دو کشور، پایگاه های فکری متفاوت در زمینه ی وهابیت و سلفی گری، تفاوت و تعارض دیدگاه ها در رابطه با جنبش ها و گروه-هایی همانند اخوان المسلمین، تعارض منافع در سوریه و یمن، نوع و میزان روابط با ایران و ایالات متحده، و نیز جاه طلبی ها و ماجراجویی های سران تازه کار و نه چندان مجرب دو کشور جستجو کرد.
۴.

بررسی نقش واسطه گری احساس تنهایی در دل بستگی به خدا و دلبستگی به مادر با کیفیت زندگی در دانش آموزان سال چهارم متوسطه شهر شیراز

کلید واژه ها: نقش واسطه گری احساس تنهایی وابستگی به خدا وابستگی به مادر کیفیت زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲۳ تعداد دانلود : ۲۰۵
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش واسطه گری احساس تنهایی با وابستگی به خدا، وابستگی به مادر و کیفیت زندگی در دانش آموزان دختر و پسر سال چهارم متوسطه(پیش دانشگاهی)شهر شیراز در سال1397 بود.این مطالعه از نوع روش همبستگی می باشد. جامعه مورد نظر کلیه در دانش آموزان(658نفر)دختر و پسر و نمونه مورد نظر 200 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسش نامه دلبستگی به خدا، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت، پرسشنامه احساس تنهایی و پرسشنامه دلبستگی به مادر جمع آوری گردید. و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که وابستگی به خدا(01/0>p)و ابعاد اعتماد(01/0>p) و ارتباط وابستگی به مادر(01/0>p t) می توانند میزان احساس تنهایی را به طور معنی داری پیش بینی کنند. احساس تنهایی(01/0>p) می تواند میزان کیفیت زندگی را به طور معنی داری پیش بینی کند. ابعاد اعتماد(01/0>p) و ارتباط وابستگی به مادر(01/0>p) می توانند میزان کیفیت زندگی را به طور معنی داری پیش بینی کنند. احساس تنهایی(01/0>p)می تواند میزان کیفیت زندگی را به طور معنی داری پیش بینی کند. بین سبک های دلبستگی به خدا(اجتنابی و اضطرابی)،سبک های دلبستگی به مادر(اعتماد،ارتباط و بیگانگی)و زیرمقیاس های کیفیت زندگی (حیطه جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی) با احساس تنهایی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
۵.

طراحی مدل ارتباطات بازاریابی یكپارچه و تأثیر آن بر تصویر ذهنی برند و عملكرد مالی شركت(مورد مطالعه شركت خودروسازی زامیاد)

کلید واژه ها: ارتباطات بازاریابی یکپارچه عملکرد مالی خدمات پس از فروش ارزش ادراک شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۰۵ تعداد دانلود : ۲۹۵
در این مقاله سعی بر این است كه با اولویت بندی و انتخاب تركیبی از ابزارهای ارتباطات بازاریابی، ضمن تقویت جایگاه برند و افزایش عملكرد مالی شركت از لحاظ حجم فروش و سهم بازار، به تحقق اهداف بنگاه كمك کند. در تحقیقات گذشته به موضوع اولویت بندی و انتخاب بهینه ابزارهای ارتباطی تأكید شده ولی به اثر آن بر روی شاخص های كمی مانند حجم فروش و سهم بازار و ارتقاء و تقویت برند شركت كه در نتیجه باعث افزایش سودآوری شركت خواهد شد، اشاره ای نشده است. لذا در این مدل سعی شده اثر متغیّرهای بررسی شده بر روی تقویت ذهنی برند و عملكرد مالی شركت نیز سنجیده شود. این مقاله از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت گردآوری داده های موردنظر در زمره مقالات توصیفی به-شمار می آید. جامعه آماری مشتریان محصولات شركت خودروسازی زامیاد بوده كه بر اساس فورمول کوکران تعداد نمونه 357 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، بنابراین جامعه آماری نامحدود می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه استاندارد بوده است. روایی و پایایی پرسش نامه تأیید شده است. جهت بررسی و آزمون فرضیه ها از نرم افزارهای لیزرل استفاده شده است. نتایج مقاله حاضر نشان داد بكارگیری ارتباطات بازاریابی یكپارچه می تواند بر تصویر ذهنی برند شركت تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد. پس از انجام این تحقیق و اعلام نتایج و پیشنهادات و راهكارهای ارائه شده به واحدهای مربوطه، ضرورت بكارگیری ارتباطات بازاریابی یكپارچه و هم چنین تدوین برنامه ارتباطات بازاریابی به طور جدی تر مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گیرد.
۶.

بررسی تکنیک های خبری شبکه بی بی سی فارسی در مواجهه با انقلاب اسلامی در چارچوب عملیات روانی

کلید واژه ها: انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی جنگ نرم دیپلماسی عمومی شبکه بی بی سی فارسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۱۷ تعداد دانلود : ۵۸۶
پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیاری از استراتژیست های فرهنگی غرب که خود را با یک سامانه ایدئولوژیک نو روبرو دیدند که هرگز قدرت و نفوذ آن را تصور نمی کردند، راه های مختلفی برای این تهاجم آزموده شد که در میان آن خونین ترین جنگ ها رقم خورد و چون حاصلی نداشت از چند سال پیش با توّجه به گسترش عصر ارتباطات و کم رنگ شدن مرزهای کلاسیک و به تبع آن تأثیر پذیری جامعه ایران از رشد روزافزون وسایل ارتباطی و شبکه های ماهوراه ای، اصلی ترین راه در چارچوب دیپلماسی عمومی، تهاجم فرهنگی عنوان شد و در میان این تهاجم فرهنگی راه تهاجم رسانه ای روش و منشی فوق مؤثر خوانده شد، در میان رسانه های غربی که در طول سال های پس از انقلاب، به عنوان بازوی رسانه ای و پروپاگاندای استکبار جهانی به تبلیغ علیه منافع و مصالح ملی ایرانیان و نظام ارزشی حاکم بر داخل کشور پرداختند، شبکه بی بی سی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یکی از شگردهای پروپاگاندایی شبکه بی بی سی فارسی، تاکتیکی موسوم به «القاء بی طرفی» است. در این شگرد، برنامه سازان سعی در القاء این گزاره دارند که هیچ گونه گرایش و جهتی نسبت به خبر تحلیل و برجسته شده ندارند؛ امّا درواقع تحلیل محتوا و تبیین و ارزیابی برنامه های پخش شده از این برنامه فارسی زبان این گزاره را تأیید می کند که این شبکه با گزینش-گری و برجسته سازی و استفاده هوشمند از تکنیک های عملیات روانی در اخبار و برنامه های مطابق با امیال و مطامع گردانندگانش، اغراض خود را با ژست بی طرفی به صورت نامرئی به بدنه افکار عمومی تزریق می کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵